Het ambulancevliegtuig (PH-KMR)

Stichting Hoogvliegers maakt gebruik van sportvliegtuigjes van piloten die verspreid over heel Nederland hun thuisbasis hebben. Maar wist je dat de Stichting Hoogvliegers ook een eigen vliegtuig heeft?

Kinderen die zwaar lichamelijk gehandicapt zijn kunnen namelijk vaak niet in een normale auto- of vliegtuigstoel zitten. Ze zitten in een aangepaste rolstoel, maar die rolstoel kan helaas niet mee in een klein vliegtuig. Daardoor blijft vliegen voor hen normaal gesproken buiten bereik. Om vliegen voor deze kinderen toch mogelijk te maken heeft Stichting Hoogvliegers enkele jaren geleden een "ambulancevliegtuig" aangeschaft. Het vliegtuig is in de speciale vrolijke kleuren gespoten van onze mascotte Ko Piloot.

Dit ambulancevliegtuig is een "Gippsland Airvan GA-8". Ik weet niet of je ooit de TV-serie "Flying Doctors" hebt gezien, maar daarin vliegen ze altijd rond met de "Nomad" - een tweemotorig ambulancevliegtuig. Onze GA-8 is daar het kleine broertje van: Eenmotorig en oorspronkelijk bedoeld als "utility aircraft" voor gebruik in Australie. Met alle stoelen erin kan dit vliegtuig acht personen vervoeren (inclusief de piloot). Maar je kan zes van de acht stoelen binnen 10 minuten weghalen en dan kan je er ook heel gemakkelijk vracht mee vervoeren.

Speciaal voor dit vliegtuig heeft de Stichting Hoogvliegers een brancardsysteem laten maken. We halen vijf van de acht stoelen eruit en kunnen dan een constructie plaatsen waarin we een speciale brancard met 1 handbeweging kunnen vastklikken. Op die brancard vervoeren we dan de Hoogvlieger. Door de halfzittende houding en de grote ramen kan hij of zij naar buiten kijken, en er is ook een camerasysteem aan boord waardoor je met de piloot mee naar voren en naar de instrumenten kan kijken.

Die brancard is ook best bijzonder. Het is geen gewone standaard ambulancebrancard, maar eentje die speciaal bij het vliegtuig past. Door middel van een eigen accu kan hij electrisch omhoog en naar beneden, zodat we hem buiten het vliegtuig altijd op de optimale hoogte kunnen instellen om de deelnemer over te tillen vanuit zijn rolstoel naar de brancard en vice versa. Ook ligt er een vacuummatras op zodat de deelnemer comfortabel ligt, en niet van het matras af kan schuiven.

Tijdens de vlucht zit er altijd een begeleider naast de Hoogvlieger. Deze begeleider kan natuurlijk aanwijzen wat er allemaal voor moois te zien is uit het raam, maar heeft ook voldoende ruimte om zonodig (para)medische zorg te kunnen verlenen. We hebben zelfs de mogelijkheid om infuuszakken op te hangen, of bijvoorbeeld ademapparatuur/zuurstof mee te nemen.

De cockpit is helemaal ingericht om door 1 piloot gevlogen te kunnen worden, en zelfs om op instrumenten te kunnen vliegen. We kunnen dus, als we dat zouden willen, in vrijwel elke weersomstandigheid vliegen. Toch vliegen we niet in mist en wolken, omdat er dan voor de deelnemer niets te zien is. Ook harde wind is lastig, want door de turbulentie worden de passagiers dan gauw luchtziek. Da's dan uiteraard zonde van de moeite en van het geld.

Ons ambulance vliegtuig is geregistreerd als de PH-KMR. Deze registratie herinnert aan de vorige eigenaar van dit vliegtuig, KammAir BV. De echte naam van het vliegtuig is "Anne Cor", en is een verwijzing naar Anne Cor Groeneveld, die in de oprichtingsfase heel veel heeft betekend voor de Stichting Hoogvliegers. De KMR is op vrijwel elke Hoogvliegersdag aanwezig, en maakt daar dan zoveel vluchten als nodig is. Tussen de Hoogvliegersdagen door zijn er ook kinderen die individueel willen vliegen. Alles bij elkaar is de KMR zo'n 100 uur per jaar in de lucht.

Bekijk ons vliegtuig ook via Google Streetview, klik hier.

Technische gegevens:

Bemanning: 1
Passagiers: 7
Lengte: 8.95 m
Breedte: 12.28 m
Hoogte: 3.89 m
Vleugeloppervlakte: 19.32 m2
Aspect ratio: 7.9:1
Leeggewicht: 997 kg
Maximum startgewicht: 1,814 kg
Brandstofcapaciteit: 340 L
Motor: 1 × Textron Lycoming IO-540-K1A5 air-cooled flat-six, 220 kW (300 hp)