Hoogvliegers piloot worden

Om de Hoogvliegersvluchten voor de Stichting Hoogvliegers uit te voeren zijn wij op zoek naar prive- en beroepspiloten, die in het bezit zijn van een eigen vliegtuig, of kunnen beschikken over een huur- of leenvliegtuig.

Piloten kunnen zich op twee manieren inzetten voor de Stichting Hoogvliegers:

Hoogvliegers (deelnemers) melden zich soms aan voor een individuele vlucht vanaf een bepaald vliegveld. Alle piloten die actief zijn op dit vliegveld krijgen hier dan mail over, en kunnen in het "GHVD systeem" (het administratiesysteem van de Stichting Hoogvliegers) aangeven dat zij deze vlucht willen uitvoeren. De piloot maakt dan rechtstreeks met de contactpersoon van de Hoogvlieger een afspraak, en gaat vliegen op een datum dat het beiden uitkomt.

Ook organiseert de Stichting Hoogvliegers zo'n 15 keer per jaar een "Grote Hoogvliegersdag": Eens per jaar op vrijwel elk vliegveld in Nederland. Op deze dagen worden groepen van 25 tot 125 kinderen uitgenodigd, die dan allemaal gaan vliegen. Per Hoogvliegersdag hebben we dus ergens tussen de 5 en 35 piloten nodig. Deze piloten worden geworven via de lokale vliegclubs en -scholen die actief zijn op het vliegveld, en via het GHVD systeem.

Als piloot voor de Stichting Hoogvliegers ben je tevens het visitekaartje van de Stichting Hoogvliegers. Bovendien vlieg je met kinderen van anderen, die jou niet kennen en die jij niet kent, en die ook nog eens vaak een geestelijke of lichamelijke handicap hebben. Om deze reden geldt tijdens het vliegen voor de Stichting Hoogvliegers, en dan met name op Grote Hoogvliegersdagen, een verhoogd veiligheidsregime.

Piloten moeten minimaal beschikken over een PPL. Daar bovenop geldt voor piloten met een PPL een ervarings-eis van 150 uur Pilot In Command na het behalen van het brevet. Voor piloten met een CPL of ATPL geldt een gereduceerde ervarings-eis van 50 uur PIC in een GA omgeving. En uiteraard moeten alle piloten tevens voldoen aan alle wettelijke regels tav. currency, medical, LPE enzovoort.

Om te kunnen controleren of je aan deze eisen voldoet willen we graag wat gegevens van je weten, en een kopie van je brevet en laatste complete pagina van je logboek hebben. Al deze gegevens kan je invullen en uploaden in het GHVD systeem.

Ook tav. het vliegtuig stelt de Stichting Hoogvliegers eisen. In vrijwel alle gevallen moet of wil de Hoogvlieger een vertrouwde begeleider mee. Om deze reden is het niet mogelijk om met een tweezitter te vliegen. Verder moet het vliegtuig een volledig, onbeperkt BVL/CofA hebben. We vliegen dus niet met "experimentals".

Het uitvoeren van de vluchten doe je belangenloos. Geen van de piloten bij de Stichting Hoogvliegers krijgt voor het uitvoeren van de vluchten betaald. Wel mag je de brandstofkosten en landingsgelden declareren, tot een maximum van 80 euro per vlucht.

Na aanmelding als piloot in het GHVD systeem wordt er contact met je opgenomen voor een kennismakingsgesprek. In de meeste gevallen zullen we je vragen om vier individuele Hoogvliegersvluchten te maken. Na deze vluchten ben je dan ook welkom op Grote Hoogvliegersdagen.

Voor zowel Individuele Hoogvliegersvluchten als Grote Hoogvliegersdagen zijn uitgebreide briefings beschikbaar. We verwachten dat je deze briefings leest, en je houdt aan de aanwijzingen hierin.

Klik op het logo om je in te schrijven.

Word piloot bij Stichting Hoogvliegers