Hoogvliegers piloot worden

Om de Hoogvliegersvluchten voor de Stichting Hoogvliegers uit te voeren zijn wij op zoek naar prive- en beroepspiloten die in het bezit zijn van een eigen vliegtuig, of kunnen beschikken over een huur- of leenvliegtuig.

Piloten kunnen zich op twee manieren inzetten voor de Stichting Hoogvliegers:

Hoogvliegers (deelnemers) kunnen zich aanmelden voor een individuele vlucht vanaf een bepaald vliegveld. Alle piloten die voor Stichting Hoogvliegers actief zijn op dit vliegveld krijgen hier dan een bericht over. Vervolgens kunnen zij in het "GHVD systeem" (het administratiesysteem van Stichting Hoogvliegers) aangeven dat zij deze vlucht willen uitvoeren. De piloot maakt dan rechtstreeks met de contactpersoon van de Hoogvlieger een afspraak, en gaat vliegen op een datum die beiden uitkomt.

Daarnaast organiseert Stichting Hoogvliegers zo'n 15 keer per jaar een "Grote Hoogvliegersdag"; een keer per jaar op vrijwel elk vliegveld in Nederland. Op deze dagen worden groepen van 25 tot 100 kinderen uitgenodigd, die dan allemaal gaan vliegen. Per Hoogvliegersdag zijn dan steeds tussen de 5 en 35 piloten nodig. Deze piloten worden geworven via de lokale vliegclubs en -scholen die actief zijn op het vliegveld, en via het GHVD systeem.

Veiligheid staat bij onze actviteiten absoluut voorop. Als piloot ben je natuurlijk visitekaartje van Stichting Hoogvliegers, maar je vliegt ook met kinderen. Kinderen die jou niet kennen en die jij niet kent, en die daarbij vaak een geestelijke of lichamelijke handicap hebben. Om deze reden geldt tijdens het vliegen voor Stichting Hoogvliegers, en dan met name op Grote Hoogvliegersdagen, een verhoogd veiligheidsregime.

Piloten moeten bij voorkeur minimaal beschikken over een PPL brevet. LAPL gebrevetteerde vliegers dienen hun brevet in een PPL omgeving te onderhouden, dat wil zeggen één keer per jaar een prof/clubcheck afgetekend door een bevoegde instructeur. Daar bovenop geldt voor piloten met een PPL/LAPL een ervarings-eis van 150 uur Pilot In Command na het behalen van het brevet. Voor piloten met een CPL of ATPL geldt een gereduceerde ervarings-eis van 50 uur PIC in een GA omgeving. Uiteraard moeten alle piloten tevens voldoen aan alle wettelijke regels t.a.v. brevet, currency, medical, LPE enzovoort.

Om te kunnen controleren of je aan deze eisen voldoet willen we graag wat gegevens van je weten en een kopie ontvangen van je brevet, medical en laatste complete pagina van je logboek. LAPL gebrevetteerde piloten dienen tevens een recent (minder dan een jaar oud) afgetekende prof/clubcheck in te dienen. Al deze gegevens kan je invullen en uploaden in ons GHVD systeem.

Ook aan het vliegtuig stelt Stichting Hoogvliegers bepaalde eisen. In vrijwel alle gevallen moet of wil de Hoogvlieger worden vergezeld van een vertrouwde begeleider. Om deze reden is het niet mogelijk om met een tweezitter te vliegen. Verder moet het vliegtuig een volledig, onbeperkt BVL/CofA hebben. We vliegen dus niet met "experimentals".

Het uitvoeren van vluchten voor Stichting Hoogvliegers doe je belangeloos. Geen van de piloten krijgt voor het uitvoeren van de vluchten betaald. Wel mag je de brandstofkosten en landingsgelden declareren, tot een maximum van 80 euro per vlucht.

Na aanmelding als piloot in het GHVD systeem wordt contact met je opgenomen voor een kennismakingsgesprek. In de meeste gevallen zullen we je vragen om vier individuele Hoogvliegersvluchten te maken. Na deze vluchten ben je dan ook welkom op Grote Hoogvliegersdagen.

Voor zowel Individuele Hoogvliegersvluchten als Grote Hoogvliegersdagen zijn uitgebreide briefings beschikbaar. We verwachten dat je deze briefings leest en je houdt aan de aanwijzingen hierin.

Klik op het logo om je in te schrijven (maak een account aan) en je documenten te uploaden.

Word piloot bij Stichting Hoogvliegers