Hoogvliegersdag Seppe-Woensdrecht 2015

19 april 2015

Op 17 april 2015 hebben we met 22 kinderen een geweldige dag mogen beleven op Vliegbasis Woensdrecht. Wat voor sommige begon als een beetje een spannende dag werd voor iedereen een groot feest.

Om half 9 werden we op Breda International Airport ontvangen op de Vliegclub Seppe. Daar kwamen alle kinderen, piloten, fotografen en vrijwilligers bij elkaar om naar Vliegbasis Woensdrecht te vliegen. De kinderen gingen 2 aan 2 met een piloot en een begeleider mee naar de vliegtuigen. Eerst natuurlijk even het vliegtuig checken en daarna instappen, starten en vliegen maar.

Na ongeveer een half uur vliegen landden er achter elkaar 13 vliegtuigen op Vliegbasis Woensdrecht. Na de ontvangst door de plaatsvervangend bevelvoerder van de basis en na het nuttigen van koffie, thee en frisdrank voor de kinderen begon de dag. In 4 groepen kregen we verschillende facetten van de brandweer, marechaussee, beveiliging en het leger te zien.

Onze groep begon met de brandweer. Eerst werd er een (nep) F16 in de band gestoken. De klapband die was ontstaan door de brand was wel even schrikken. Wat een klap geeft dat. Daarna werd er in een vliegtuig ook nog een brand gesimuleerd. Zo dat was echt heet…. Toen mochten we kijken in de ruimte waar een brand in een gebouw werd gemaakt. De vlammen vlogen over het plafond. Iedereen was helemaal onder de indruk en we vonden het allemaal zo gaaf. Na deze branden hebben we uitleg gekregen over een gewone brandweerwagen en een crashtender.

Na de brandweer mochten we naar de marechaussee. Toen hebben we gekeken in een echte tank en mochten we meerijden in een terreinwagen over de Vliegbasis. De marechaussee werd gearresteerd en in de boeien geslagen en we mochten ook nog op een motor van de marechaussee zitten en een kogelvrij vest proberen. Die zijn echt heel zwaar! En als laatste ook nog met knuppels en schilden riddertje gespeeld.

Daarna stond de lunch voor ons klaar en toen alle buikjes weer waren gevuld met lekkere broodjes, drinken en een appel gingen we schieten. Gelukkig niet echt hoor, maar met een schietsimulator.

In een ruimte hadden ze een simulator waar je mocht schieten met een nepmitrailleur. Iedereen mocht schieten op een kaart. Na 10 schoten werd er gekeken hoeveel punten je had gescoord. Het was echt niet eerlijk, want de meeste kinderen, vooral jongens hadden al geoefend met de Playstation. Wat waren jullie goed zeg! Ook de minder geoefende werden steeds beter en aan het eind was iedereen scherpschutter.

Als laatste mochten we zien hoe de beveiliging van Vliegbasis Woensdrecht boeven vangt. De boef die heel boos kon kijken had een bom bij zich. De boef had de bom onder een auto gegooid, maar wij mochten niets zeggen tegen de hond. Een speurhond ging deze opzoeken en door aanwijzingen van ons had hij hem snel gevonden…. Nu moest de boef nog wel gevangen worden. Daar kwam een echte politiehond aan te pas. Gelukkig had de boef een dik pak aan want de hond was veel sneller als de boef en die beet hem zo in zijn arm. Daarna mochten we de speurhond nog aaien en vragen stellen en het pak van de boef proberen.

Helaas was dit het laatste onderdeel van de dag. Na het maken, van de wel heel warme, groepsfoto kreeg iedereen van de plaatsvervangend bevelvoerder zijn brevet voor het vliegen en gingen we weer naar de vliegtuigen. Nu mocht het kind dat op de heenweg achterin had gezeten terug vliegen. Maar sommige kinderen hadden geluk en mochten nog een keer achter het vliegtuigstuur plaatsnemen. Na de landing op Breda International Airport stonden heel veel papa’s en mama’s ons op te wachten en ging iedereen grote lach naar huis!

Breda International Airport dank voor het kwijtschelden van de landingsgelden. Vliegclub Seppe dank dat we in de ochtend van jullie clubhuis gebruik mochten maken. Piloten nogmaals dank dat jullie ons van vliegveld Seppe naar Vliegbasis Woensdrecht hebben gebracht en ’s middags weer terug. En natuurlijk last but nog least Vliegbasis Woensdrecht dank voor de sponsoring en de onwijs gave dag die jullie weer voor ons hebben neergezet! We hebben met alle Hoogvliegers, begeleiders, piloten, fotografen en vrijwilligers geweldig genoten van deze dag.

Ga naar het fotoalbum voor alle foto's, klik hier.

Klik hier voor de video.