Sander even piloot op Hoogvliegersdag (Leeuwarder Courant)

15 juni 2015

Sander van der Schaaf (15) uit Leeuwarden zit met zijn ouders Arjen en Lydia in een hangar op de Leeuwarder vliegbasis. Hij mag straks als eerste de lucht in, samen met z'n vader. Het lijkt hem leuk, maar hij voelt ook wel een beetje spanning. Eerder vloog hij al een paar keer in een grote Boeing, maar in zo'n klein vliegtuig heeft hij nog nooit gezeten. En nu mag hij nog zelf sturen ook.

De uitnodiging voor deze Hoogvliegersdag kreeg Sander via zmlk-school It Twalûk in Leeuwarden. Daar zit hij op vanwege een verstandelijke beperking en autisme. Moeder Lydia: ,,We grijpen deze kans met beide handen aan.'' Zelf vliegt ze alleen als er een leuke vakantie tegenover staat, dus vader Arjen mag zijn zoon vergezellen. ,,Ik ben bijna nog enthousiaster dan Sander'', zegt hij lachend. ,,Ik hoop dat we over Zuiderburen komen.''

Avontuur

En dan is het tijd om met hobbypiloot Peter Bakker uit Hilversum naar het vliegtuig te lopen. Bakker laat Sander controleren of de banden hard zijn, of er voldoende brandstof in de vleugels zit en of de verlichting het doet. Alles blijkt goed in orde. Sander staat handenwrijvend voor het toestel. Hij heeft er duidelijk zin in. Bakker laat hem voorin plaatsnemen in de vierzitter. Dan gaat de motor aan en begint de propeller te draaien. Sander zwaait nog even naar z'n moeder en dan begint het avontuur.

Het idee van de Hoogvliegersdag is om kinderen een onvergetelijke dag te bezorgen waar ze aan kunnen terugdenken als ze het door hun ziekte of handicap eens moeilijk hebben, vertelt bestuurslid Frank Bakker van de Stichting Hoogvliegers. Bovendien moeten veel piloten vlieguren maken om hun brevet te kunnen behouden. Door die vluchten te maken met deze kinderen is er sprake van een win-win-situatie. Transavia-piloot Jeroen Engelkes was in 2007 de initiatiefnemer. Inmiddels gebeurt het zo'n vijftien keer per jaar op bijna alle Nederlandse vliegvelden. ,,Als mensen er blij van worden, dan is je dag goed.''

'Ik zag Chrystallic'

Na een half uur is het vliegtuig van Sander weer terug op de basis. ,,Het was leuk, het was mooi, ik zag Chrystallic'', zegt hij als de deur opengaat. ,,En ik heb zelf gestuurd!'' Ook zijn vader is in de wolken. ,,Goed gedaan, man'', zegt hij en klopt hem stevig op beide schouders.

Sander blijkt een van de veertien gelukkigen te zijn die aan de beurt komen. Na hun vluchten slaat het weer om en kunnen de toestellen niet meer opstijgen. De 32 andere kinderen krijgen een herkansing, laat organisator Tjerk van Dijk weten.

TEKST PIER ABE SANTEMA

FOTO NIELS WESTRA