[VIDEO UPDATE] 51 Hoogvliegers erbij op Midden-Zeeland

20 juli 2015

De 6 Kiwanisclubs van Zeeland hebben dit jaar met succes samen met de Stichting Hoogvliegers 51 zieke en gehandicapte kinderen een onvergetelijke dag bezorgd.

De Kiwanisclub heeft in haar vaandel staan: ‘Serving the children of the world’. Dankzij fundraisingprojecten konden de Zeeuwse clubs deze dag voor de kinderen mogelijk maken.

Alles klopte op zaterdag 11 juli jl.: een zonovergoten vliegveld Midden-Zeeland, enthousiaste organisatoren, piloten, parachutisten, militairen, marchaussees, brandweerlieden, politiemensen, clowns, vrachtautochauffeurs en coureurs.

Vol verwachting arriveerden de kinderen met hun ouders en begeleiders op het vliegveld.  Voor het overgrote deel van de kinderen was deze dag een luchtdoop. Na de inschrijving kregen ze een nummer en moesten ze even wachten totdat er weer een vliegtuig was gearriveerd.

Ze hoefden zich echter niet te vervelen, want er was zoveel te zien en te beleven.  Een indrukwekkend schouwspel was wel de enorme gele brandweerauto van het vliegveld Woensdrecht. De E-One Titan Crashtender heeft 1000 pk en kan wel 11.700 liter water meenemen. Met enorme bluskanonnen spuit hij het water tientallen meters voor zich uit. Na één rondje over het veld moest hij weer water gaan tanken voor de volgende ronde.

Een heleboel kinderen mochten in de loop van de dag meerijden. Ze genoten zichtbaar van het spektakel!

Ook ervoeren ze hoe het is om met een heuse brandslang te spuiten. Dat ze daarbij een beetje nat werden, mocht de pret niet drukken, het droogde snel weer op.

Vliegtuigen
Er waren allerlei soorten vliegtuigen en die verscheidenheid maakte het natuurlijk spannend. Daar was een groot, tweemotorig vliegtuig waar wel 8 kinderen tegelijk mee konden vliegen, een heuse helikopter, diverse kleine toestellen, maar ook een oude Antonov die met veel lawaai opsteeg. Het meeste indruk maakte toch wel de gele Stearman dubbeldekker uit 1943. Een lesvliegtuig voor de Amerikaanse piloten uit de oorlog. Je zit voor de piloot en helemaal buiten in de open lucht.
De 9 cilinder stermotor produceerde een geluid dat door merg en been ging en de wind giert om je oren, maar de kinderen vonden het prachtig!
Ook zagen ze een vliegtuig dat een sleep oppikte en hoog in de lucht sprongen de parachutisten een voor een uit een speciaal toestel.
Met rode konen van spanning kwamen ze na een vlucht te hebben gemaakt uit het vliegtuig. Sommigen hadden zelf de stuurknuppel mogen bedienen, écht vliegen als een piloot….waar maak je dat mee?

Vrachtwagens etc.
Nog was de pret niet voorbij, want een colonne grote vrachtwagens stond klaar om de kinderen luid toeterend te trakteren op een rit. Hoog en droog gezeten liet zo’n rit een geweldige indruk achter. Omdat het zo warm was, moest er veel gedronken worden. Het ontbrak de kinderen aan niets: limonade, lekkere broodjes en koeken. Tijdens de eetpauze werden de kinderen vermaakt door een paar clowns en allerlei spelletjes. Het springkussen ontbrak natuurlijk niet aan het geheel. Elders op het veld stond een rupsvoertuig van de marechaussee. Wat een sensatie om achter de stuurknuppel van zo’n gevaarte te zitten!

Op het parkeerterrein mochten ze om de beurt meerijden met een supersportwagen, een TVR met een dikke achtcilindermotor. De eigenaar wist de kinderen met een snelle rit natuurlijk prima te vermaken. Een andere attractie was de chique, oude Rolls Royce. Het hele gezin kon er mee vervoerd worden en velen kozen voor deze statige limousine als taxi om terug te keren naar de parkeerplaats bij het surfhotel.

Tegen het eind van de dag keerde een ieder weer huiswaarts. Moe, maar uiterst voldaan, te zien aan de glimlach van oor tot oor namen ze afscheid van al de vrijwilligers. Er zullen thuis nog heel wat foto’s worden bekeken van deze onvergetelijke hoogvliegersdag!

Klik hier voor alle foto's.

Klik hier voor de video.