Mini Hoogvliegersdag Rotterdam-The Haque airport

05 oktober 2015

Omdat we dit jaar geen Grote Hoogvliegersdag op Rotterdam-The Hague airport konden organiseren, hadden we het plan opgevat om geen Grote Hoogvliegersdag, geen Kleine Hoogvliegersdag maar een Mini Hoogvliegersdag te organiseren. 10 kinderen, 10 piloten, lekker vliegen!

De datum werd geprikt op 3 oktober en piloten van de Vliegclub Rotterdam, die ook voor Hoogvliegers vliegen, werden benaderd met de vraag of ze mee wilden doen met deze mini dag. Al gauw hadden we 10 enthousiaste piloten; René, Rob, Marco, Mark, Jan Bos, Hans, Jan Hertog, Roeland, Oscar en Marcel.
Kinderen waren ook zo gevonden via Vivian. Onze nieuwe Hoogvliegers piloten; Kevin, Cody, Niels, Darryl, Levi, Rosa, Karel, Riq en de broertjes Dante en Dian werden uitgenodigd om te komen vliegen.

De dag vóór deze mini dag was het nog even spannend, want de afgelopen dagen was er steeds mist geweest in de ochtend. Zou dat onze dag gaan verstoren?

foto1.png

Maar nee! Op 3 oktober was het eerst nog wel een beetje mistig, maar dat maakte snel plaats voor een lekker zonnetje. Alle kinderen die binnen kwamen werden opgevangen door Els en Calvin, en kregen het bekende Hoogvliegerstasje met de o.a. de coole pet en het supergave T-shirt. Daarna werd de vlucht besproken met de piloot.

foto2(7).jpg

Nadat alles duidelijk was werd het tijd om in te gaan stappen voor de vlucht. Iedereen werd veilig naar de vliegtuigen begeleid door Arjan, Paul en Mark.

foto3(5).jpg

En toen iedereen ingestapt was, werd het tijd om te gaan vliegen, eindelijk de lucht in!

Piloot René vertelt hieronder zelf hoe dat verliep.

Groetjes,
Marcel en Arjan

René;

Nadat we gecontroleerd hadden dat de vleugels van het vliegtuig vast zaten, er genoeg benzine aan boord was en we het oliepeil hadden bekeken, stapten Hoogvlieger Levi, zijn vader en ik aan boord van PH-WKB. Een mooi wit met rood vliegtuig met in de cockpit twee grote computerschermen. Levi’s papa mocht achterin mee, co-piloot Levi in de rechter voorstoel.

De koptelefoons opgezet en het weerbericht beluisterd. Gelukkig, geen mist meer! Daarna aan de verkeersleiding van Rotterdam gevraagd of we de motor mochten starten. Dat gaat allemaal in het Engels. Na het starten van de motor zijn we naar de rand van startbaan gereden, waar we de motor getest hebben. Alles in orde, cleared for takeoff!

Nadat we zijn opgestegen hebben we een linkerbocht gemaakt richting Delft, waar Levi woont. Met wat hulp van Levi zijn wijk gevonden en een rondje over zijn huis gevlogen. Daarna zijn we richting de kust gevlogen via Kijkduin. Linksaf geslagen en over de zandmotor, richting Hoek van Holland. Op het computerscherm rechts konden we precies zien waar we vlogen. Bij Hoek van Holland zijn we linksaf geslagen om via de Nieuwe Waterweg naar de Euromast te vliegen. Er was van alles te zien: twee veerboten die naar Engeland varen, een boorplatform, varende schepen, containers, de Beneluxtunnel.

Ook Levi heeft een stukje gestuurd. Best spannend, dus even samen. Stukje rechtuit, dan een rechterbocht, dan weer naar links en door naar de Euromast. Dat ging prima!

Bij de Euromast linksaf geslagen, richting het vliegveld voor de landing. ‘Ga je zachtjes landen?’ vroeg Levi. Ik zei dat ik mijn best zou doen. Vlak voor de landing vroeg ik aan de verkeersleiding of ze de verlichting van de landingsbaan wilden aanzetten voor Levi. Binnen een seconde ging de kerstboom aan. Gelukkig lukte het me om een zachte landing te maken en reden we weer terug naar de vliegclub.

Samen met Levi heb ik het vliegtuig weer teruggeduwd op zijn parkeerplaats. Na afloop hebben we samen wat fris gedronken en het Hoogvliegerscertificaat ondertekend. Levi, je was een prima copiloot. Jij had een smile van oor tot oor, maar ik ook!
René