96 jaar KLM, tijd voor een feestje!

11 oktober 2015

Afgelopen week is de KLM 96 jaar oud geworden en op 10 oktober hebben we met Stichting Hoogvliegers en KLM dit feestje gevierd!

Wat een geweldige dag hebben we gehad! 53 kinderen mochten samen met een begeleider in een Boeing 737 van KLM vliegen.

Om 13.00 uur moest iedereen verzamelen bij de incheckbalie die speciaal voor de nieuwe Hoogvliegertjes geopend was. Sommige kinderen kwamen met eigen vervoer, maar er kwamen ook kinderen met de echte Hoogvliegers bus.

Bij de incheckbalie stonden de mensen van Stichting Hoogvliegers hun al op te wachten met een tas, broodjes en het echte Hoogvliegers shirt. En van KLM kregen ze bij het inchecken nog een mooie KLM pet.

Nadat iedereen was ingecheckt en een instapkaart had gekregen voor deze bijzondere vlucht, zijn we onder begeleiding van de Marechaussee naar de gate gegaan.

Maar voordat we gingen vliegen gingen we eerst nog iets anders bijzonders doen: een heuse rondrit met een bus over het platform. Langs de vliegtuigen, waaronder het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de A380. Wat was dat groot! Ook zijn we zo tussen de geparkeerde vrachtvliegtuigen gereden die geladen werden. Zoiets maak je als gewone passagier nooit mee!

Na ongeveer een half uurtje kwamen we bij het vliegtuig waarmee wij zouden gaan vliegen. De bemanning stond al op ons te wachten. Maar voordat we konden instappen moesten we natuurlijk eerst met z’n allen op de foto.

Nadat iedereen was ingestapt werden we welkom geheten door de piloten en de stewardessen.

In de cockpit was een extra piloot die ons precies vertelde wat er gebeurde en waar we waren.

Voordat we konden gaan vliegen moesten ze ons eerst een paar belangrijke dingen uitleggen, maar daarna konden we dan echt op weg. Eerst naar de startbaan. Dat was wel een eindje rijden, want we moesten helemaal naar de verste baan, de Polderbaan. Die ligt bijna bij Haarlem.

Maar toen was het dan echt zo ver….de motoren maakten veel lawaai en we gingen heel hard rijden, en toen.….we vlogen!!

We gingen niet zo hoog als de andere vliegtuigen en daardoor kon je alles heeel mooi zien. Boven Amsterdam, Naarden-Vesting dat net op een ster lijkt van boven, zo op weg naar de Efteling. Helaas konden we die niet zien omdat daar net een wolk hing. Maar de Deltawerken en de Waterkering in Zeeland waren gelukkig mooi zien. Wat een mooi weer was het voor deze vlucht.

Ondertussen kregen we van de stewards en stewardessen allemaal lekkere dingen en kleine cadeautjes. En we mochten ook hun uniform even aan en de pet op.

Na bijna een uur gevlogen te hebben zouden we gaan landen. Maar toen had de verkeersleiding nog een verrassing voor ons: we mochten nog ietsje langer vliegen. Uiteindelijk zijn we via de kust naar Schiphol teruggevlogen en op de Kaagbaan geland.

Op weg naar de parkeerplaats van het vliegtuig werden we begeleid door allemaal gele autootjes van Schiphol. En wat stond daar? De brandweer. Om ons een saluut te geven. Met twee hele grote stralen maakten ze een grote boog over het vliegtuig en werd het hele vliegtuig nat. Dat doen ze alleen voor heel bijzondere mensen!

Voordat we afscheid namen mochten we nog even voorin de cockpit bij de piloten kijken. Wat een knopjes zitten er in zo’n vliegtuig.

Na nog een laatste cadeautje werden we met de bus weer teruggebracht naar het gebouw en was deze bijzondere verjaardag helaas voorbij.

Stichting Hoogvliegers wil iedereen bedanken voor deze geweldige dag! Niet alleen de KLM, maar ook de Schiphol Groep, Luchtverkeersleiding Nederland, Brandweer Schiphol, Hoogvliet en iedereen die zich verder heeft ingezet om dit tot zo’n bijzondere dag te maken.

De fotografen hebben weer heel veel prachtige foto’s gemaakt. Een paar heb je hierboven al gezien, maar de rest kan je bewonderen in het fotoalbum dat je hier kunt vinden. Misschien kan je jezelf ook wel vinden. Ook het filmpje van de vlucht is hier te zien. Dus neem snel een kijkje om nog even na te genieten!