Grote Hoogvliegersdag Lelystad 2016 groot succes

08 juni 2016

Eindelijk was het dan zover! Vandaag mocht je naar vliegveld Lelystad om daar echt te vliegen!!!

Maar… oei, kon dat eigenlijk wel? De dag begon heel erg mistig… En met mist kan je natuurlijk niets zien. Gelukkig werd het al snel mooi weer en zelfs lekker warm!

Met trucks, brandweer en politie kwamen veel kinderen helemaal over de dijk Enkhuizen-Lelystad gereden. Gaaf die sirenes!
Sommige kinderen kwamen gezellig met de hele familie mee. Bij de ingang mocht je een Hoogvliegers T-Shirt uitzoeken en kreeg je een mooie pet op. De dag zat vol met verrassingen en was ook deze keer weer tiptop georganiseerd door Cees Ootjers, Rob Hoogboom en Aloys Bodewes.

Wow, kijk, F16 Flight Simulators van de Koninklijke Luchtmacht! Je mocht in de cockpit kruipen van een F16 en onder deskundige begeleiding een vluchtje maken. Verderop stonden nog twee oude straaljagers waar je in mocht zitten. Deze waren speciaal voor jullie uit het Aviodrome gekomen, een prachtig luchtvaartmuseum.

Nu werd het voor papa en mama wel tijd voor een kopje koffie, met liefde geschonken door de vrijwilligers van Miko koffie.
Intussen kon je mooi even springen op het springkussen, spelen met de brandweer, lachen om die gekke clown en op politiemotoren zitten. Stoer!!!

Wat veel vliegtuigen zeg! Het thema van de Grote Hoogvliegersdag was ‘oldtimers’ en overal kon je prachtige oude vliegtuigen bekijken.

Kijk eens daar: een heel dorp van oude legertenten en auto’s van de HighFlyers groep en zelfs een soort tank! Allemaal echte soldaten van vroeger en er was zelfs een volledig ingericht veldhospitaal, met echte zusters. Je kon lekker meezingen en dansen op de muziek van onder andere de Andrew Sisters.

Nu werd het toch wel tijd voor serieuze dingen… Er moest gevlogen worden!

Na kennis te hebben gemaakt met de piloot, mocht je naar het vliegtuigje gaan. Zou je droom eindelijk uitkomen…? Of toch niet, want… Oeiiiii, politie! Er kwam een echte politiehelikopter aangevlogen. Ze zouden jou toch geen bekeuring geven? Hoe moest dat nou? Toch maar even bij de helikopter gaan kijken. En hé, de politiemannen waren superaardig! Je mocht zelfs alles vragen over de helikopter en er even in zitten! Speciaal voor jou kwamen ze langs op de Hoogvliegersdag om hun helikopter te showen.

Nou werd het toch wel tijd om te gaan vliegen. Aan de piloot mocht je alles vragen en samen met hem of haar werd het vliegtuig geïnspecteerd.

Nu ging je echt vliegen. Wat een mooi uitzicht en wat waren alle huisjes klein! In de lucht mocht je echt zelf sturen, wat een belevenis. Goed opletten hoor!

Na een half uurtje werd het weer tijd om te landen.

Op het vliegveld aangekomen kreeg je van de piloot het felbegeerde Hoogvlieger Brevet uitgereikt. Gefeliciteerd!!!

Iedereen mocht je Brevet natuurlijk zien. Als beloning voor je enorme prestatie ging je natuurlijk nog even op de foto met de beroemdste astronaut van het heelal: André Kuipers.

We vonden het geweldig dat je bij ons op bezoek bent geweest, meer dan 70 kinderen waren vandaag piloot. Schrijf je nog iets leuks in ons Gastenboek op de website?

Deze dag is mede mogelijk gemaakt door onze hoofdsponsor LeaseWeb. We zijn heel erg dankbaar voor de enorme bijdrage.
Het KLM-personeel heeft een groot bedrag geschonken.
Kiwanis West-Friesland heeft ons eveneens verrast met een groot geldbedrag.

Lelystad Airport zorgde voor gratis parkeren en sponsorde de landingsgelden.

Total gaf ons gratis 500 liter vliegtuigbrandstof.

De Koninklijke Luchtmacht heeft de prachtige F16 simulators gestuurd.

Brigitte Vonk en Pascal Willems verdienen een pluim voor het wederom belangeloos ter beschikking stellen van hun hangaarruimte en gulle sponsoring.

Jumbo Lelystad zorgde voor de belegde broodjes.

Dank aan Loon en verhuurbedrijf Gebroeders van Mourik, Van de Pol catering, Miko koffie, Stichting Vroege Vogels, Wings over Holland, AIS Flight Academy, KLM Aeroclub, Aviodrome, Bogaerds Cord BV en de HighFlyers.

Graag danken wij alle sponsoren en donateurs. Zonder u is een dag als deze niet mogelijk. Het was een groot succes en we hopen volgende keer weer op uw steun te mogen rekenen!

De organisatie was in handen van Cees Ootjers, Rob Hoogboom en Aloys Bodewes met ondersteuning van de vrijwilligers van de Stichting Hoogvliegers.

Kijk hier voor meer foto’s