22 nieuwe Hoogvliegers hadden plezier bij het Truckstar Festival!

04 augustus 2016

Zaterdag 30 juli,

Hoogvliegersdag Assen dat plaats vindt tijdens het Truckstarfestival.

De vrijdag ervoor zijn wij al aanwezig in Assen om alles gereed te maken voor de volgende dag. 22 Hoogvliegers zijn uitgenodigd om de dag te beleven die ze hopelijk nooit meer zullen vergeten..een dag vol avontuur...even vergeten wat jou handicap of ziekte is..maar wat brengt de dag dan wel?

Onwennig betreedt je het terrein waar alles plaatsvindt..je ziet een heleboel vrachtauto's staan..getoeter alom, lange rijen mensen voor de kassa...maar jij mag zonder oponthoud het terrein betreden. In de verte hoor je het geluid van een helikopter, je kijkt om maar schenkt daar verder geen aandacht aan want er gebeurd al zoveel om je heen.
Mama loopt gelijk door naar het Hoogvliegersplein en je snapt het nog steeds niet wat de bedoeling hiervan is. Plots wordt alles duidelijk, je gaat vliegen. Bij de Hoogvliegers stand staan vrijwilligers klaar om jou verder te helpen. Een vriendelijke dame vertelt wat de volgende stap is en geeft jou een echte vliegticket waarmee je kan inboorden bij de helikopter. Als jou volgnummer aan de beurt is komt er een mooie bus voorrijden die je naar het helikopterplatform brengt. De rit daarnaar toe geeft jou al een glimlach op je gezicht, de chauffeur heeft het alleen maar over een rode knop die je niet mag indrukken tijdens de vlucht.
Een andere mijnheer aan het hek controleert of jij wel de Hoogvlieger bent en smoest en beetje raar met de chauffeur...jou lach wordt alleen maar groter.

Aangekomen bij de helikopter moet je even wachten want de vlucht voor je zit nog in de lucht. De fotografen nemen alvast wat foto's van je, onwennig kijk je in de lens...want het besef is en nog niet. Dan wordt de helikopter binnen geloodst en snel wordt er van stoel gewisseld en dan zit je ineens naast de piloot. Met een vakkundige ruk aan de stuurknuppel ben jij in één keer los van de grond en geniet jij van het uitzicht boven het circuit. Alleen maar vrachtwagens...netjes geordend en wat een mooi gezicht. Genieten doe je en denkt niet wat de morgen brengt...nu is het jouw moment en dat pakt niemand meer van jou af. Heel vakkundig zet de piloot de helikopter aan de grond en de vrijwilligers nemen jou weer mee naar de bus. Terug in de bus besef je pas wat je hebt meegemaakt en plotsklaps denk je weer aan de rode knop en precies op dat moment vraagt de chauffeur er weer op. Normaal ben je terughoudend in het antwoorden naar vreemden...maar nu praat je honderd uit....en voor je het weet wordt je als het ware gedropt bij de Trucks voor Hoogvliegers om een ritje met de truck mee te maken.

Onbevreesd stap je in de truck en geniet van de rit rond het TT circuit van Assen.....je praat en je praat...en op dat moment besef je dat je even onbezorgd in het leven staat...kon dat altijd maar zo. Na het ritje in de trucks stap je uit en wordt je weer met de bus naar het Hoogvliegersplein gebracht daar waar de lunch wordt geserveerd. Je geniet van het broodje en het portie poffertjes...maar je schrikt weer op want je moet jou Hoogvliegersdiploma in ontvangst nemen. De piloot zet zijn handtekening en jij zet de jouwe. Vol trots laat je jou diploma zien en kijkt er vol bewondering naar en denkt....zo die is binnen.
De ogen die naar je kijken zijn vol trots, maar ook soms vol van tranen...want jij komt van ver..erg ver. Dit steuntje in de rug kwam precies om het juiste moment. De terugreis is minder zwaar maar jou ogen sluiten snel en je denkt terug aan het moment dat jij even vrij was van alles...en dat geeft rust.

Iedereen bedankt voor een geweldige Hoogvliegersdag Assen, sponsoren, vrijwilligers en een ieder die deze Hoogvliegersdag heeft mogelijk gemaakt...jullie bijdrage is onbetaalbaar en komt héél goed aan.

Klik hier voor alle foto's.