25 Hoogvliegers erbij met helikopterdag Noordwijk

29 augustus 2016

Tja wat doe je als je jarig ben, een feestje geven natuurlijk. Dat heeft "150 jaar Badplaats Noordwijk" en het "Da Vinci Comité" in samenwerking met de Stichting Hoogvliegers ook gedaan.
Hoogvliegers uit Noordwijk en uit de nabije omgeving waren de gasten voor die dag, samen met hun gezinnen kwamen zij naar het terrein van de Koninklijke Beuk daar waar het feestje plaats vond.

Om 07.55 uur was het terrein nog leeg en om exact 09.00 uur was de Hoogvliegersdag Noordwijk operationeel. Alle ingrediënten die een Hoogvliegersdag nodig heeft stond binnen no-time op zijn plek, de vrijwilligers van de Stichting Hoogvliegers zijn zo op elkaar ingespeeld dat het eigenlijk op de automatische piloot gaat.

Over een piloot gesproken, in de verte hoorden wij al de helikopter van Heli Holland al aankomen....een enthousiast zwaaiende Maurits deed nog even een fly by boven het gedeelte waar de Hoogvliegersdag plaats vond.
Dit werd gadegeslagen door de eerste Hoogvlieger die al vroeg en wel op de fiets samen met het gezin was gearriveerd.
Een korte briefing met de crew leden en de eerste Hoogvliegers vloog al snel de lucht in, de navigator voor die dag was wel de Hoogvlieger. Waar wil je naar toe vroeg Maurits aan de Hoogvlieger....de antwoorden waren vaak hetzelfde...over ons huis, of even buurten bij Opa en Oma..maar ook de school en de vereniging passeerden de revue, Amerika werd even overgeslagen.
Op deze prachtige dag was het strand overvol en hoe mooier is dat je dat uit de lucht kan aanschouwen, de Hoogvliegers kwamen ogen te kort.

Terug op de grond werden zij muzikaal onthaalt door het Kleinkoor Noordwijk, mooi om te zien hoe sommige Hoogvliegers reageren op muziek. Jumpen werd er ook gedaan, Jumpin Noordwijk was voor die dag speciaal gereserveerd voor alle Hoogvliegers, maar ook broertje zusje...papa en mama..en soms ook opa en oma wat vaak werd gadegeslagen door bezorgende blikken...sprongen daar een welbekende gat in de lucht. Even niet denken aan de dag van morgen of aan de beperking....maar los zijn van alles en dat ook nog fysiek meemaken. Na dit alles konden zij snel even bijkomen in de Trucks voor Hoogvliegers, een rondje met de truck, nou daar werd gretig gebruik van gemaakt.

Nadat de helikopter al het strand had opgewarmd was het nu aan de beurt voor de Trucks voor Hoogvliegers. De boulevard werd het domein van de Hoogvliegers, al toeterend en zwaaiend naar alle badgasten paradeerde zij over de boulevard zo voor Hotel van Oranje langs. Even decadent een visje aan het strand eten en hup weer terug naar moeders die geduldig stond te wachten op de locatie.

Voor de Hoogvliegers die hebben gevlogen was er daar ook de uitreiking van de Hoogvliegersdiploma en die moest uiteraard vastgelegd worden op de foto en wel met een echte helikopterpiloot. Dat gaf zeker mooie maar ook emotionele momenten waar tranen mochten vloeien, héél privé maar wel open en wij zien dat als een mooi compliment.
Die waren er ook voor de schmink, de mooiste creaties werden getekend op gezichten maar ook een vliegend KO werd waargenomen bij één van de chauffeurs, was waarschijnlijk wel een harde landing geweest.

Clown Keppie en Vlinder brachten weer vele gezichten weer in de juiste plooi, die lach blijft er nog wel opzitten. De politie heeft toch wel een aantrekkingskracht op vele kinderen, momenten van op de politiemotor of in de auto werd direct vastgelegd of beeld.

Van al die activiteiten krijg je best wel trek en de lunch werd geserveerd, Hoogvliet heeft zijn best weer gedaan...genietend gezinnen aan één broodje en de ogen bespreken boekdelen...dat wij dat mogen aanschouwen maakt ons trots.
Iconen uit onze Nederlands Luchtvaartwereld waren ook aanwezig, mede organisator van de Hoogvliegersdag Noordwijk Anne Cor Groeneveld was druk aan het werk.
De heer Martin Schröder, lid van het Comité van Aanbeveling van de Stichting Hoogvliegers, was samen met zijn vrouw te gast. Maar ook de familie Beuk was aanwezig om ons moreel te ondersteunen en dat doet ons goed.

Terwijl de laatste vlucht wordt ingezet kijken wij naar boven, vele commerciële vliegtuigen vliegen laag over om te mogen landen op Schiphol maar ook om zo, lijkt het ons, een groet te brengen en een beetje een oogje in het zeil te houden op het kleine zusje, in dit geval de helikopter.

De Hoogvliegersdag loopt op zijn eind, Ruud van Schie loopt voor de laatste keer naar zijn plek om de helikopter veilig te laten vertrekken, topwerk. Met een groet van ons nemen wij afscheid van de jongens van Heli Holland en zwaaien wij de laatste Hoogvlieger en hun gezin uit.....net zoals het eerste gezin vertrekken zij op de fiets.
Wij ruimen alles weer op en doen nog snel even een drankje waar de vrijwilligers door Anne Cor worden toegesproken en bedankt.

De echte helden zitten nu thuis, de 25 nieuwe Hoogvliegers, na te genieten van een mooi Hoogvliegersdag, deze herinnering blijft voortleven in hun gedachten...waar zijn even los zijn van alles!

De Stichting Hoogvliegers danken 150 jaar Badplaats Noordwijk, Da Vinci Comité, Gemeente Noordwijk, Helivliegen.nl, Koninklijke Beuk, Supermarkt Hoogvliet, Hotel van Oranje, Jumpin' Noordwijk, NOV en Van Der Kroft's Party Rental voor hun bijdrage.

Klik hier voor de foto's.

Klik hier voor de video.