[VIDEO UPDATE] 64 Hoogvliegers erbij vanaf Leeuwarden

13 juli 2017

Zaterdag 17 juni 2017 was de Vliegbasis Leeuwarden voor de 3e keer het decor voor een onvergetelijke Hoogvliegerdag. Een dag waar 64 Hoogvliegers met spanning naar hadden uitgekeken.
Op deze aanvankelijk nog wat bewolkte, maar later gelukkig zonnige dag, hebben wij weer een glimlach op het gezicht van deze hoogvliegers laten verschijnen door ze voor één dag piloot te maken.
Om 9:30 uur arriveerde de eerste groep en werd de dag officieel geopend door commandant Denny Traas van Vliegbasis Leeuwarden.

Bij binnenkomst werden de kinderen opgewacht door de vele vrijwilligers die deze dag mee mogelijk hebben gemaakt. In de hangaar keken de hoogvliegers hun ogen uit. Er waren Fligtsimulators, waaronder eentje met een virtual reality (VR) bril. Zo kon je al een beetje oefenen en kennismaken met dat wat je als Hoogvlieger straks te wachten staat. Voor sommigen was dit namelijk de allereerste keer dat zij de lucht in gingen, wat tot vele gespannen gezichtjes leidde.

Buiten de hangar stond een heuse F16, een Hawker Hunter (waar in de 50er jaren door de Luchtmacht mee werd gevlogen) en ook een imposante NH90 gevechtshelikopter. En overal mocht je in kijken, je met een stoere vliegershelm laten fotograferen en de aanwezige piloten het hemd van het lijf vragen. Ook waren er twee blackshapes van Air Combat Europe. Hiermee hebben twee voormalige luchtmachtvliegers gedemonstreerd hoe gevechtsvliegtuigen in de lucht met elkaar ‘vechten’.

De Douane was aanwezig met 2 echte speurhonden. Een hele ervaren speurhond en eentje die het nog moest leren. De honden lieten zich maar wat graag aaien en knuffelen door de kinderen. Ook de Koninklijke Marechaussee was aanwezig met 2 van hun auto’s en kon je met een hoogwerker het allemaal ook eens van boven bekijken.

In de loop van de dag raakten steeds meer kinderen ‘gewond’. Blauwe plekken, bloedneuzen, snijwonden, de een nog bloederiger dan de ander. Dit bleek gelukkig het werk van de EHBO/Lotus-groep en was dus niet echt. Maar joeg menig ouder de stuipen op het lijf.

Mocht je voorbereid zijn op de vlucht maar nog niet aan de beurt zijn, dan kon je de spanning nog van je afspringen op een van de springkussens of lekker ontspannen met een echte stewardess en/of piloot van de KLM op de foto.

Iedere Hoogvlieger kreeg bij binnenkomst een pet en T-shirt, zodat ze de rest van de dag herkend werden als Hoogvlieger. Op volgorde van inschrijving werden de hoogvliegers opgeroepen voor hun vlucht, oftewel ze konden boarden. De piloot legde kort iets uit over het vliegtuig en het (zelf) vliegen en dan op weg naar het vliegtuig. Na nog wat controles en checks kon iedereen instappen en werd naar de starbaan getaxied. Na nog een paar laatste controles en de toestemming om te vertrekken van de verkeerstoren, werd koers gezet naar Harlingen, om vervolgens via Bolsward en Grou weer terug te keren naar Leeuwarden. Bij terugkomst werd een heus Hoogvliegersdiploma door piloot en kersverse hoogvlieger getekend.

Een rondleiding over de Koninklijke Luchtmachtbasis Leeuwarden in vrachtwagen behoorde ook tot de mogelijkheden. Met een tussenstop bij de verkeerstoren. In de verkeerstoren kreeg je een kijkje in de keuken bij de mannen en vrouwen die het verkeer op de grond en in de lucht regelen.

Uiteraard was er op deze dag ook de inmiddels beroemde runway run. Alles wat rijdt en geluid kan maken ging over de landingsbaan met uiteraard zoveel mogelijk lawaai.

En last but not least: vol trots presenteerden wij deze dag ook onze nieuwe bus. Deze werd in stijl gedoopt. U raadt het al: een echte vliegtuigdoop!. Hoe blij en trots we zijn met deze nieuwe aanwinst is goed te zien op de groepsfoto die we voor de nieuwe bus hebben gemaakt.

Deze onvergetelijke dag werd mogelijk gemaakt door: de Koninklijke Luchtmacht, de Koninklijke Marechaussee, de Douane, HCC Flightsimulator Leeuwarden, NoRiskIT, Dutch Hawker Foundation
EHBO/Lotus groep, KLM, Air Combat Europe (ACE) en natuurlijke alle piloten en de vele vrijwilligers!

Klik hier voor alle foto's.

Klik hier voor de video.