Bijzondere Hoogvliegersdag op Schiphol

03 juli 2017

Hoogvliegen, laagvliegen..Schiphol..weersvooruitzichten..10 jaar Stichting Hoogvliegers...receptie voor sponsoren...combineer dat samen en je hebt een datum...1 juli 2017.

Aan het eind van vorig jaar is er overleg tussen de organisatoren van de Grote Hoogvliegersdag Schiphol, Ron, Jacques, Arno en Robert van de LVNL om te kijken of er een mogelijkheid was om een Hoogvliegersdag te organiseren.

Schiphol groeit hard en het aantal starts en landingen neemt toe en als wij daar doorheen moeten manoeuvreren moet dat wel veilig gebeuren.

LVNL gaat in overleg en kort daarna krijgen wij toestemming voor het organiseren van een Hoogvliegersdag, maar vanwege het drukke luchtruim moeten wij wel met slottijden gaan werken.
Met 5 vluchten per uur zouden wij 37 Hoogvliegers kunnen vliegen en met die opdracht op zak gingen iedereen aan het werk.

Binnen de Stichting Hoogvliegers werden de opdrachten uitgezet, Tjerk nam samen met de dames van Loyals Events de receptie voor zijn rekening. Ron en Jacques gingen aan de slag voor de Hoog/Laagvliegersdag.
Schiphol is fascinerend en boeiend, de mensen die daar werken maken graag hun tijd vrij om een Hoog/Laagvliegersdag mogelijk te maken. Vanuit alle hoeken werd er steun toegezegd en op papier stond de Hoog/Laagvliegersdag er mooi bij...alleen het weer kon nog roet in het eten gooien van de Hoogvliegers.

Die nachtmerrie werd werkelijkheid, de weersvoorspelling voor zaterdag was ronduit slecht, een sterke wind dwars op de Oostbaan in combinatie met windvlagen en regen waren de boosdoeners. In overleg met alle belanghebbende partijen op Schiphol moesten wij een NO GO voor de Hoogvliegersdag afgeven en dat komt hard aan voor iedereen.

De Laagvliegersdag en de receptie gaan wel door, dus iedereen op Schiphol loopt een stukje harder om wat meer buiten activiteiten naar binnen te halen, een extra hangaar wordt toegevoegd (met ultieme dank aan de gastvrijheid van JetSupport) aan het plaatje..en wij gaan ervoor.

De zaterdag begint vroeg voor iedereen en de Laagvliegers hebben er zin in...het konvooi van Trucks voor Hoogvliegers arriveren met veel herrie...en de Laagvliegersdag is gestart. Gedurende de dag stromen alle Laagvliegers binnen..en iedereen heeft wel een herkenning moment..prachtig om te zien...emotioneel om te mogen beleven. Als wij over het platform lopen zien wij allerlei activiteiten, de Marechaussee heeft flink uitgepakt...boeven pakken op een Segway...hoe bijzonder.

NLR had haar vliegtuig ter bezichtiging opengesteld en kleine piloten kropen als echte vliegers in de cockpit.

Bij de volgende hangaar stond een bijzonder ontvangst comité klaar, de Knuffeldieren van Pia verwelkomen alle Laagvliegers en na een knuffel is de volgende activiteit op de lijst de Flight Sim..even op de computer een vliegtuig landen..hoe cool is dat....en buiten staat de Flight Sim van de Luchtmacht....of je even met een F16 een vlucht wilt maken...natuurlijk en met topsnelheid vlogen ze naar binnen.

Terwijl de ouders snel een kop koffie pakten schieten de Laagvliegers als ware kometen onder hun langs..genieten doen ze zeer zeker.

In het hoekje van de hangaar heerst er rust....knuffelkonijnen worden op schoot genomen...en een stilte moment is daar...bijzonder om dat te zien...en te beleven.

Aan de wand zijn alle tekeningen opgehangen en elke Laagvlieger zoekt zijn bijdrage en een glimlach verschijnt op het gezicht opdat moment dat zij hun creatie hebben gevonden.
Langs de stand van de douane...waar alle "smokkelwaar" werd uitgestald..zo weer de voertuigen in voor de Runway Run, heel bijzonder met alle voertuigen over de Landingsbaan...hoe cool is dat...er stond genoeg..de Sneeuwvloot van Schiphol, Keep them Roling, sportwagens, vliegtuigslepers en de brandweer...en trucks..heel veel trucks met harde claxons. De Runway Run is een cadeau voor iedereen...en werd afgesloten met een erehaag van de brandweer.
Na de Runway Run nog een keer naar de Fire & Rescue Training Centre waar je een heuse brandend vliegtuig mocht blussen.
Met de oogjes fijn knijpend nemen de Laagvliegers afscheid en met een bloemetje op zak vielen de meesten direct op de achterbank in slaap, het was een lange mooie Laagvliegersdag op Schiphol.

Intussen stromen de gasten voor de receptie 10 jaar Stichting Hoogvliegers binnen en onder het genot van een hapje en drankje aanschouwen zij de Laagvliegersdag die bijna op zijn eind loopt. Zij zien de lach op het gezicht van de Laagvlieger...die zij uiteraard ook beantwoorden met een glimlach...missie geslaagd en dat al 10 jaar.

Iedereen, vrijwilligers, sponsoren, echt iedereen die heeft meegewerkt aan de Laagvliegersdag en de receptie, bedankt...dankzij jullie inspanning hebben de Laagvliegers en hun families genoten.

Met vriendelijke groeten,

Ron Onclin en Jacques Sol,
Organisatoren Hoog/Laagvliegersdag Schiphol.

Klik hier voor de foto's.

Klik hier voor onze aftermovie.