Mattanja is nu Hoogvlieger vanaf Hilversum

13 mei 2019

Ik ben Mattanja en ben 13 jaar. Ik heb op zaterdag 11 mei gevlogen vanaf hilversum. Robert was mijn piloot en hij was een hele leuke! Eerst heeft hij alles zeer uitgebreid uitgelegd. Zijn uitleg ging over hoe het weer was en dat het niet een normaal weerbericht was. Ook legde hij uit, dat je altijd moet kijken of er nog bepaalde voorwaarden of nieuwtjes zijn, die je moet weten als piloot. Hij liet onze vliegroute zien en dat je in sommige gebieden beter niet kan vliegen, want in sommige gebieden komen nog wel eens mensen uit de lucht vallen, met een parachute. Robert had ook een tomtom voor in de lucht. Deze maakte hij vast aan zijn been, door middel van een elastiek. Nadat hij alles had uitgelegd, mocht ik met hem mee in zijn mooie auto. Ik werd naar de hangaar gereden, waar zijn vliegtuig stond. Deze moest nog uit de hangar gehaald worden. Papa heeft daarbij geholpen.

Toen alles was gecontroleerd, was het tijd om in te stappen. Papa mocht achterin mee. Ik ging voorin naast Robert. Nadat we weg gereden waren, heeft Robert nog een motorcheck gedaan. We wilden wel weer veilig terug komen. Hierna gingen we naar de startbaan. Het opstijgen was super leuk. Eenmaal in de lucht, liet Robert eerst zien hoe snel het vliegtuig reageert. Eerst heel rustig naar links en rechts en toen ineens hingen we op onze zijkant. Dat was ontzettend gaaf. Ik heb twee stukken zelf mogen vliegen. Volgens Robert deed ik dat heel goed. We zijn over ons huis in Nieuwegein gevlogen en daarna nog een rondje om de Dom in Utrecht. Dat was ook gaaf. Toen we terug bij het vliegveld waren, wilden we gaan landen maar omdat er nog een vliegtuig op de landingsbaan stond, moest Robert een doorstart maken. Hij gaf gas en daar gingen we weer, de lucht in. Dat leverde een extra rondje op, want we moesten wel op de goede manier landen. Dat lukte ook goed!

Toen we veilig geland waren en we uit waren gestapt, heb ik Robert nog geholpen met tanken. Na het tanken werd er een diploma voor mij ondertekend en kreeg ik deze van Robert overhandigd. Wat heb ik een geweldige dag gehad, met een enorm leuke piloot.

Ik ga zeker mijn spreekbeurt houden over Stichting Hoogvliegers. Bedankt!

Mattanja