[VIDEO] 42 Hoogvliegers erbij vanaf Groningen Airport Eelde

11 juni 2019

Zaterdag 25 mei was het dan zover. De dag begon spannend met laaghangende bewolking. Zouden de vliegtuigen het veld kunnen vinden?

De eerste Hoogvliegers meldden zich om 9:00 uur bij het Van Der Valk restaurant in Hoogkerk. Na de inschrijving werden ze in vrachtauto’s, Amerikaanse politieauto, een cabrio-bus en onder politiebegeleiding naar Groningen Airport Eelde gereden. En, hier aangekomen, verwelkomd door hun (ondertussen hier ook gearriveerde) familie en een grote groep vrijwilligers en piloten.

Gelukkig was de bewolking rond 10 uur flink verdwenen en alle deelnemende vliegtuigen hebben de bandjes op de landingsbaan van het vliegveld in Eelde neergezet. De dag kon beginnen!

Na het boarden werden de eerste aspirant piloten opgeroepen om met hun piloot voor hun vlucht de lucht in te gaan.

Na een korte uitleg van de piloot over het vliegtuig en vliegen, gaat de Hoogvlieger met de door hem/haar zelf met zorg geselecteerde passagiers naar het vliegtuig. Nadat iedereen aan boord is geïnstrueerd over het verdere verloop van de vlucht wordt al snel naar het begin van de startbaan getaxied en voor je het weet vlieg je al en wordt de wereld onder je steeds kleiner. Eenmaal op hoogte gebeurt dan toch waar je al weken naar uitkeek: je bestuurt zelf het vliegtuig. De piloot naast je zit gewoon met z’n armen over elkaar!
Veel te snel komt Groningen Airport Eelde weer in zicht en maakt de piloot een mooie landing. Met een glimlach die voorlopig nog wel op je gezicht zal blijven loop je samen met de piloot terug naar de hangar waar je een heus Hoogvliegerbrevet mag ondertekenen, met een officiële foto van de uitreiking ervan door de piloot. Wat een belevenis!

Maar als je denkt dat het daarmee afgelopen was, heb je het mis. Politie, Koninklijke Marechaussee, Brandweer en de Douane zijn er met hun rijdend materieel, er is een entertainer en er is ook nog een mogelijkheid om je te verkleden als piloot of stewardes. Op de computers van de FlightSimulatorGroep Groningen kun je je vlucht nog eens overdoen of gewoon naar Amsterdam vliegen.

En of dat nog niet genoeg is, een heus bezoek aan de verkeerstoren was mogelijk gemaakt, waar de meneer zit die je telkens in je koptelefoon hoorde toen je in de lucht was.

Aan de inwendige mens was ook gedacht. Drinken, broodjes, popcorn en een heuse patatkraam stonden klaar voor de Hoogvliegers en hun begeleiders.

Rond 13:30 uur was het tijd voor een optocht over de landingsbaan met alles wat geen vleugels had. Het vliegverkeer op het vliegveld werd gewoon even stilgelegd voor de Hoogvliegers. Alles wat rijdt en lawaai maakt wordt opgetrommeld en volgestopt met iedereen die maar mee wil. En dan rijdt het hele spul met de crashtenders van de brandweer voorop over de start- en landingsbanen.

Met 10 vliegtuigen en 15 piloten hebben uiteindelijk 42 kinderen een vlucht gemaakt en de dag van hun leven gehad. Hulde en dank aan iedereen die mee heeft geholpen om deze dag tot een grandioos succes te maken.

Klik hier voor alle foto's.

Klik hier voor de video.