47 Hoogvliegers erbij vanaf Maastricht / Beek

04 juni 2019

Hoe kunnen we de maand juni beter beginnen dan met een zonovergoten Hoogvliegersdag op het vliegveld van Maasticht Aachen Airport, waar 47 Hoogvliegers de dag van hun leven hebben gehad!

Op vrijdag 31 mei was het al vroeg duidelijk dat de Hoogvliegersdag de volgende dag, zaterdag 1 juni, door zou gaan. Er stond zon op het programma en het zou een tropische dag kunnen worden. Er werd een GO op de website gezet en de hangaar werd gereed gemaakt, zodat de volgende ochtend al vroeg met de opbouw gestart kon worden.

Al vroeg waren er veel vrijwilligers aanwezig om te helpen. In een aparte ruimte waren vrijwilligers broodjes aan het smeren en in en om de hangaar werd druk gesjouwd om alles klaar te zetten. Ook werd er een ATR vliegtuig op het platform gezet waar iedereen in mocht kijken en om iets over half tien kwam een Cougar (helikopter) van het 300 Squadron van de luchtmacht het platform op. De helikopter werd met twee terreinwagens static gezet.
Ondertussen werden de Hoogvliegers ontvangen bij Van der Valk Urmond. Die hen van harte welkom heette met een drankje en een echte Hoogvliegerstaart! De kinderen werden ingeschreven en kregen hun tasje met een Hoogvliegers t-shirt en pet en toen was het tijd om een plekje op te zoeken in een vrachtwagen of in de Hoogvliegersbus om in konvooi onder de fijne begeleiding van de Marechaussee naar het vliegveld te worden gebracht. Op het vliegveld stonden clowns Sjuul en Sproet alles in goede banen te leiden. Een duidelijke stopstreep werd getekend voor de chauffeurs, zodat ze precies voor de hangaar tot stilstand konden komen. Vrijwilligers stonden klaar om de kinderen en hun ouders te helpen met uitstappen en nadat de knuffeldieren voorzien waren van een knuffel werden de Hoogvliegers naar de boardingtafel begeleidt om zich in te schrijven voor hun vlucht. De piloten stonden al te popelen om te kunnen gaan vliegen. En binnen no time werd er volop gevlogen. De ene Hoogvlieger na de andere Hoogvlieger kreeg een Hoogvliegersdiploma uitgereikt. Ook kregen ze nog een goodiebag van de Koninklijke Nederlandse Vereniging Onze Luchtmacht regio Limburg (KNVOL).

Na het vliegen was het feestje nog niet voorbij. Eerst even iets eten een broodje met kaas of ham gesponsord door Hanos Heerlen en daarop een eitje van Kippenboerderij Mergellandei of een krentenbol of banaan van de Albert Hein in Elsloo of een lekker frietje van Remia. Ook een drankje kon natuurlijk niet ontbreken. Thee en koffie werd geschonken door de A2 Catering, Dubbel fris en Appelsientje kwam van de landelijke sponsor Riedel en de KNVOL had nog voor water en koolzuurhouden dranken gezorgd.
Op de grond was verder ook nog van alles te beleven. De Douane was er met drie voertuigen om te bekijken. Ook hadden ze een hond mee genomen die heel goed smokkelwaar, zoals drugs, kan zoeken. Dat hebben ze laten zien. De kinderen konden zich laten schminken of een plak tatoeage laten zetten. In de auto van de Marechaussee mocht er gekeken worden en je mocht ook even voelen hoe het is om op hun motor te zitten. De vrachtwagens reden rondjes rond het vliegveld en bij de brandweer kon je je blus skills tonen. Dat was wel even lekker verkoelend met dit weer.
Toen ongeveer de helft van de kinderen had gevlogen werd het vliegen even stil gelegd voor een super verrassing. Nadat er een heel groot Cargo vliegtuig was geland, mochten de Hoogvliegers en ouders en eventueel broertjes en zusjes plaatsnemen in verschillende voertuigen om een toer over de landingsbaan te maken. Wat was dat te gek zeg. Het ambulance vliegtuig van Stichting Hoogvliegers vloog boven de stoet om foto’s te maken.
Hierna ging het vliegen weer door, want dat hadden nog niet alle kinderen gedaan. En ook werden er vele bezoekjes aan de Cougar gebracht, want zo’n helikopter is toch best wel indrukwekkend. De kinderen konden zich verkleden tot luchtmachtpiloot en natuurlijk moet dat op foto vast gelegd worden!

De leden van het 300 Squadron hadden nog een verrassing voor de organisatie van de Hoogvliegersdag. Samen met de KNVOL hebben zij een leuke samenwerking en wilden ze zich graag inzetten voor de Hoogvliegersdag Beek door te komen met een Cougar en de KNVOL door te helpen als vrijwilliger en het regelen van spullen en drinken. Het 300 Squadron heeft een ‘Wildcats voor Hoogvliegers’ badge gemaakt en verkocht ten behoeve van de Hoogvliegersdag. Hier is een mooi bedrag van Euro 300 uit voortgekomen en dat kreeg de organisatie uit handen van de Commandant uitgereikt. Super bedankt!

Zowel het 300 Squadron als de KNVOL als de organisatie van de Hoogvliegersdag Beek zijn zo enthousiast over de samenwerking dat we dit heel graag willen voortzetten. Hopelijk kunnen we dit volgend jaar een vervolg geven.

Wij danken de Havendienst en de Luchtverkeersleiding van Maastricht Aachen Airport voor hun goede zorgen, het neerzetten van de ATR en dat wij wederom mochten neerstrijken op dit leuke vliegveld. Het 300 Squadron en de KNVOL voor de fijne samenwerking en de dingen die zij geregeld hebben. Van der Valk Urmond voor het ontvangen van de Hoogvliegers en het maken van de taart. De A2 Catering voor alle geleverde spullen en hand en span diensten, Hanos Heerlen voor de broodjes met beleg, Remia voor de lekkere friet, de AH Elsloo voor de krentenbollen en de bananen en Kippenboerderij Mergellandei voor de heerlijke eitjes. De Douane, de Marechaussee en de schminkers voor hun aanwezigheid, het bedrijf Samco en Collins Aerospace voor de parkeerplaatsen die we mochten gebruiken en last but not least ALLE vrijwilligers. Zonder jullie hadden we deze dag niet tot een succes kunnen maken!

Een speciale dank gaat nog uit naar onze vrijwilliger Frank de Jong. Hij heeft achter de schermen ontzettend veel geregeld, maar kon helaas niet bij de dag aanwezig zijn.

Geniet van de foto’s en de film!

Een lieve groet van,
Pascal Gerards en Vivian Bunt