Mini Hoogvliegersdag op Rotterdam met Den Hartogh Logistics

22 oktober 2019

Omdat het winterseizoen bijna gaat beginnen en er nog flink wat kindjes vanaf Rotterdam willen vliegen, besloten een aantal piloten van Vliegclub Rotterdam om een minidag te organiseren, zodat de lijst wat korter zou worden.

Zaterdag 21 september was het dan zover, weersvoorspellingen waren fantastisch. Lekker temperatuurtje, strakblauwe lucht. Gaan!
We begonnen de dag bij Den Hartogh Logistics in Pernis, toen ik daar als Hoogvliegersvrijwilliger aankwam, waren zij al volop bezig. De vrachtwagens stonden al buiten, de hal werd in gereedheid gebracht en de goodiebags werden gevuld. Ook de lunch, koeken en drankjes stonden klaar voor de kinderen, ouders en de chauffeurs.

Mooi op tijd kwamen de eerste 2 hoogvliegers aan. Het zouden er 9 worden vandaag, steeds in groepjes van 2, behalve de laatste dan.
Na het uitreiken van de tasjes met daarin het shirt, de pet, een tasje met goodies van Den Hartogh Logistics liepen de hoogvliegers door naar de ‘kantine’, daar konden ze even bijkomen van de reis, even wat eten en drinken en even kennismaken met de chauffeur.
Na zo’n 30 minuten was het tijd om richting de vrachtwagen te gaan, eerst nog even op de foto bij historische vrachtwagens van dit bedrijf en daarna naar het vliegveld in een hedendaagse vrachtwagen.

Bij aankomst op de Vliegclub Rotterdam volgde daar de kennismaking met de piloot. Na een korte uitleg over de besturing van het vliegtuig en de route werden de hoogvliegers begeleid naar buiten waar twee vliegtuigen klaar stonden om het luchtruim te kiezen. Spannend! Natuurlijk werden er de nodige foto’s gemaakt. Daarna: instappen, headset op, riemen vast en daar gaan we. De vliegroute was vanaf The Hague Rotterdam Airport naar Hoek van Holland, dan via de Waterweg naar Rotterdam en dan langs de Euromast weer terug naar het vliegveld. Daarmee vlogen we ook langs de locatie van Den Hartogh Pernis waar het hele avontuur begonnen was. Eenmaal weer geland werd natuurlijk het enige echte officiële Hoogvliegers piloten diploma uitgereikt. De chauffeurs van de vrachtwagens vonden het ook allemaal prachtig en stonden weer klaar om de hoogvliegers met hun truck terug te rijden naar de Pernis locatie.
Eerder was daar al de tweede groep binnen gekomen, ook zij genoten van een hapje en een drankje en werden vol enthousiasme naar het vliegveld gebracht. Ook zijn wij helemaal bijgespijkerd in onze vliegtuigkennis!
Een aantal kinderen wist pas sinds vanmorgen dat het vliegen vandaag zou gaan gebeuren dus dat was best nog wel even spannend.

Nadat groep 2 vertrok keken we in Pernis op de Flightradar of de eerste kinderen al aan het vliegen waren. Het duurde even, maar toen groep 3 binnen was, zagen we ineens dat de eerste kinderen vlakbij ons vlogen. We gingen buiten staan en ja hoor! Ze vlogen zo over ons heen, natuurlijk hebben we gezwaaid!

Vlak daarna vertrok groep 3 ook naar het vliegveld.
Sommige gezinnen kwamen van dichtbij, andere gezinnen kwamen van een stuk verder! Ik geloof dat Helmond het verste weg was.
Ondertussen kwam groep 1 weer terug naar Pernis met de vrachtwagen. Stra-len-de koppies uit de vrachtwagen en uit de auto’s want de ouders waren net zoals de kinderen erg enthousiast. Trots werd er verteld over de vluchten die gemaakt waren, wat er allemaal gezien was en de diploma’s werden getoond.
De Euromast & de Kuip, het strand, de haven, alle ‘bekende’ plekjes kwamen voorbij!

Ook groep 2 en 3 hebben we zien overvliegen.
De chauffeurs die groep 1 weg hadden gebracht, brachten nu groep 4 ook naar het vliegveld en bleven daar ook even wachten, lekker even genieten van het moois dat Rotterdam The Hague Airport te bieden heeft. Hoe gaaf is het om tussen de Transavia’s, TUI, Corendon vliegtuigen te mogen opstijgen en landen! Onze hoogvliegers deden het!

Tot slot kwam onze laatste hoogvlieger binnen, een gezellige kletstante, ze heeft de hele tijd gekletst, ook in de vrachtwagen en toen ik vervolgens aankwam op de luchthaven zat ze met haar piloot ook de hele tijd te kletsen.

De kinderen van groep 4 kwamen inmiddels ook enthousiast terug, de moeders iets minder, het was boven wat turbulenter geworden dus het vliegtuig schudde wat meer heen en weer. Dat is niet erg, maar je buik vindt dat niet altijd even leuk!

Groep 4 ging ook weer terug met de trucks en de laatste hoogvlieger genoot van haar vlucht en vertrok daarna ook richting huis.

Al met al een geweldige dag met mooi weer, veel blije gezichten van Hoogvliegers en begeleiders en een voldaan gevoel voor allen die aan deze dag meegewerkt hebben.

Graag wil ik een aantal mensen bedanken:
Allereerst Den Hartog Logistics voor het sponsoren van deze mini-dag en het stoere vervoer met de truck heen en weer naar de luchthaven. Alles goed gecoördineerd door Muriël van Den Hartogh en Maaike van de Stichting Hoogvliegers. We hopen op nog meer samenwerkingen!

Daarnaast natuurlijk de 4 piloten van Vliegclub Rotterdam : José, Bjorn, Peter en Arjan, en ook Paul voor het coördineren van alle vliegzaken op de grond.
Stichting Hoogvliegers