Hoogvlieger Fay (9) is voor 1 dag KLM-vlogger

17 december 2019

Vandaag is een bijzondere dag. De dag waarop zestig kinderen een vlucht zullen maken in een Boeing 737 van KLM. Een rondje boven Nederland. Zo laag, dat ze Holle Bolle Gijs bijna kunnen horen roepen vanuit de Efteling en de Euromast bijna kunnen aanraken.

‘Maar een vlucht met kinderen.. dat gebeurt toch wel vaker?’, zul je denken. Voor al deze kinderen is het niet vanzelfsprekend om te vliegen. Deze vlucht is in samenwerking met Stichting Hoogvliegers, speciaal voor chronisch zieke of gehandicapte kinderen. Velen van hen hebben door hun beperking nog nooit een vliegtuig van binnen gezien, laat staan gevlogen.

Vandaag is niemand ziek
Maar vandaag draait het om alles behalve ziek zijn. Dat is het verboden woord. Vandaag wordt er alleen maar gelachen en plezier gemaakt. En wat vandaag al helemaal bijzonder maakt, is dat de 9-jarige Fay de hele dag gaat vastleggen. Op camera, als kleine KLM-vlogger.

Fay is slechthorend. Tot voor kort was het voor Fay niet normaal om de klok te horen tikken of de vogels te horen fluiten. Daar kwam verandering in toen ze twee jaar geleden een chirurgisch geïmplanteerd gehoorimplantaat (CI) kreeg. “Mama, wat hoor ik…,” zei ze toen ze voor het eerst de regen op de autoruit hoorde kletteren op weg van het ziekenhuis naar huis. Sindsdien is er een wereld voor Fay opengegaan. Een wereld vol nieuwe geluiden.

The sky is the limit
Vorig jaar kreeg Fay te horen dat ze Diabetes type 1 heeft, wat betekent dat ze vier keer per dag insuline geïnjecteerd moet krijgen en acht keer per dag haar suikerwaarden moet controleren. Zaken waar je als 9-jarig meisje niet mee bezig wil zijn. Maar als Fay iets niet is, is het zielig, zo zegt ze zelf. Fay zit op een normale basisschool (wel met gebarentolk, ter ondersteuning), doet aan verschillende sporten en kletst honderduit met vriendjes en vriendinnetjes.

Zo ook voor de camera. “Hooooi, ik ben Fay en ik ga vandaag voor KLM vloggen,” zegt ze als een echte pro. Fay maakt de vlucht samen met haar beste maatje Jayden. Jayden is net als Fay slechthorend. Ze kennen elkaar al sinds hun eerste levensjaar en zijn sindsdien vier handen op een buik. “Maar ik ga niet met hem trouwen hoor…” aldus Fay. Met rode wangetjes van spanning en een grote glimlach kletsen de twee in de bus richting Schiphol. “Kijk, daar zitten wij straks in,” zegt Fay wanneer ze wijst naar een KLM-vliegtuig.

Natuurtalentje
Met haar speciale naamkaartje ‘Fay – KLM Vlogger’ loopt Fay enthousiast richting de check-in balie. Maar stiekem is het toch ook best spannend… Vliegen én vloggen, allemaal op één dag. Nadat alle kindjes een speciaal Hoogvliegers t-shirt, regenboogpet en knuffel van Bluey hebben gekregen (een hoogtepunt op zich!) lopen ze vol trots richting de gate. Nog even een high five met de piloot en dan het vliegtuig in. Hartstochtelijk wordt Bluey vaarwel gezwaaid ‘dahaaagggg’, daarna is het tijd om op te stijgen. Wat er verder allemaal gebeurt, zie je in onderstaande beelden, waarin je ziet hoe Fay en de andere Hoogvliegertjes de dag hebben beleefd.

De rode wangetjes van spanning zijn inmiddels ingewisseld voor rode wangetjes van vermoeidheid. Poeh, dat was me het dagje wel. Alle kindjes zijn moe, maar gaan enorm voldaan weer richting huis. Zoals de piloot aan het eind van de vlucht terecht zegt ‘Deze vlucht zal ons altijd bijblijven.’ Bedankt Fay, je bent een kanjer!

Klik hier voor de video.

De uitgestoten CO2 bij de Hoogvliegersvlucht 2019 is volledig door KLM gecompenseerd.