Kilometers toeren door Scandinavië voor Stichting Hoogvliegers

20 december 2019

7000 kilometer autorijden in tien dagen. Bestemming Scandinavië. De route? Onbekend. De omstandigheden? Zwaar. Sneeuw en kou. Jurgen Blom en Peter Bakker staan aan de vooravond van een spannend avontuur. Op 2 januari gaan zij van start met de ScanCoveryTrial; een autopuzzeltocht door Scandinavië. Doel? Zoveel mogelijk geld ophalen voor de Stichting Hoogvliegers.

De ScanCoveryTrial is een autopuzzeltocht door Scandinavië. Tijdens deze 10 dagen rijden de deelnemers ruim zevenduizend kilometer onder omstandigheden met veel sneeuw, ijs en temperaturen die kunnen dalen tot min 47 graden Celsius. De route is tot op het laatste moment strikt geheim. “Het enige dat we nu weten, is dat we op 2 januari ’s morgens vanuit Haaksbergen vertrekken’’, vertelt Peter Bakker. “Daar krijgen we een eerste coördinaat. Als we dat bereikt hebben, krijgen we pas het volgende. Zo blijft het de hele route spannend waar we naartoe gaan. Wel weten we dat alle Scandinavische landen zullen aandoen.’’

De ScanCoveryTrial is beslist geen race of rallywedstrijd, maar een autotoertocht waarbij een strikte naleving van de verkeersregels van essentieel belang is. Veel van de deelnemers koppelen hun deelname aan een goed doel. Zo ook Peter en Jurgen; zij rijden voor de Stichting Hoogvliegers, net als vier andere teams die hun deelname aan dit goede doel hebben gekoppeld. “Toon van Eck is een andere deelnemer die al jaren voor de Hoogvliegers rijdt’’, vervolgt Peter. “Dit jaar is onze stichting als hoofddoel gekozen. Toen ik daar met Jurgen over sprak, zei hij heel spontaan; ‘Als de Hoogvliegers het doel is, moeten we toch meedoen?’ Daar had hij natuurlijk wel gelijk in.’’

Wat ontstond met een gekke bek, werd al snel een serieus plan. “We gaan met mijn auto’’, vult Jurgen aan. “Die wordt geprepareerd met goede winterbanden en speciale verlichting. In Scandinavië is het nu het grootste gedeelte van de dag donker. Daar moeten we goed op voorbereid zijn.’’ Een andere uitdaging voor het tweetal is de kou. “De temperatuur is daar op dit moment –33’’, vervolgt Jurgen. “Daar moet je je niet in vergissen. We moeten ook allerlei spullen meenemen om ons te kunnen redden als we ergens stranden. Als alles goed gaat, slapen we gewoon elke nacht in een hotel, maar in die omstandigheden is dat geen zekerheid.’’ Zodoende behoren dus fakkels, isolatiedekens, jerrycans met extra benzine en een dikke slaapzak ook tot de bepakking van de heren.

De Mijdrechtse mannen zien deelname aan de ScanCoveryTrial als een groot avontuur. “We gaan volop genieten van de andere omgeving’’, vertelt Jurgen, die nog niet eerder in Scandinavië geweest is. “Het moet daar prachtig zijn. Bovendien wordt het een spannende trip; we weten niet wat we tegen gaan komen. En we moeten ons redden in omstandigheden die we hier niet gewend zijn. Alles bij elkaar is het prachtig dat we voor onszelf deze uitdaging kunnen aangaan en daarbij ook een koppeling kunnen maken met het goede doel. Ik kijk er echt heel erg naar uit.’’

Steun Stichting Hoogvliegers
Met hun deelname hopen Jurgen en Peter zoveel mogelijk geld in te zamelen voor de Stichting Hoogvliegers, die zieke of gehandicapte kinderen voor één dag piloot laat zijn. Alle donaties gaan rechtstreeks naar het goede doel.

Doneren? Dat kan gemakkelijk via o.a. Tikkie, ga daarvoor naar: www.stichtinghoogvliegers.nl/sct

Tekst: Rosanne Kok, De Groene Venen
Foto: Arthur van der Kooij, De Groene Venen