[VIDEO] 59 Hoogvliegers erbij vanaf Vliegbasis Leeuwarden

05 juli 2022

Zaterdag 18 juni was het weer tijd voor een Grote Hoogvliegersdag. Dit keer waren we in het hoge noorden weer te gast op de Vliegbasis Leeuwarden. 59 kinderen mochten vanaf deze bijzondere plek ervaren hoe het is om piloot voor een dag te zijn!

De dag begon bij Van der Valk Hotel Leeuwarden waar er in 3 groepen verzameld werd. De kinderen werden hier ingeschreven en kregen een mooie Hoogvliegerspet en t-shirt. Daarna nog even melden bij de mensen van Defensie voor de veiligheidscontrole. Met een speciaal pasje kregen ze toegang tot de Vliegbasis!
Nadat iedereen ingeschreven was mochten ze instappen in een indrukwekkend konvooi van trucks, motoren, ambulance en Amerikaanse politiewagens. Vervolgens ging het konvooi onder speciale begeleiding van de Koninklijke Marechaussee op weg naar de Vliegbasis en was het avontuur echt begonnen!

Aangekomen op de vliegbasis werd het konvooi met de aankomende Hoogvliegers hartelijk ontvangen door de vele enthousiaste vrijwilligers, Star Wars figuren van Dutch Garrison en een echte KLM stewardess!

Binnen in de hangaar stonden de piloten al te trappelen om met de eerste kinderen te gaan vliegen. Nadat de dag officieel was geopend door de commandant van de vliegbasis, Commodore Johan van Deventer, werden de vliegtuigen snel gestart en vlogen de eerste kinderen al snel het Friese luchtruim in.

Op de grond was ook genoeg te doen en te beleven. Zo stond er in de hangaar een echte F-16 waar je zelfs even in de cockpit mocht zitten! Maar er was ook een F-16 die leek wel te heet gewassen want die was wel erg klein. Het bleek hier om een model te gaan die wel echt kon vliegen. Deze was te bewonderen met nog veel meer modelvliegtuigen van de Modelvliegclub Leeuwarden. Buiten stond de Douane met een echte scanwagen en douanehonden en verderop stond de brandweer waar je zelf even met de brandslang mocht spuiten. Daarna was het snel door naar een echte gave helikopter van de Luchtmacht, een NH-90 van het 860 squadron waar je ook in mocht en even de helm van de piloten kon passen.

De trucks voor Hoogvliegers reden ook af en aan met mensen die een rondje over de vliegbasis wilden rijden

Nadat alle kinderen gevlogen had bleek dat iedereen geslaagd was en hun Hoogvliegers diploma in ontvangst hebben genomen. We kunnen daarom terugkijken op een prachtige en geslaagde dag waarin er vele mooie herinnering voor het leven zijn ontstaan.

Onze dank gaat uit naar iedereen die deze dag mogelijk hebben gemaakt:
Defensie
Vliegbasis Leeuwarden
Leerdock vliegbasis Leeuwarden
Leeuwarder Ondernemingfonds namens vlb. Leeuwarden
Van der Valk hotel Leeuwarden
860 Squadron
Koninklijke Marechaussee
Douane
Dutch Garrison
Alle vrijwilligers

Bekijk hier alle foto’s en de video!