26 Hoogvliegers erbij tijdens bezoek aan Vliegbasis Gilze-Rijen

13 juli 2022

Vrijdag 8 juli waren wij te gast bij de Vliegbasis Gilze-Rijen. In de ochtend verzamelden onze Hoogvliegers van SO Het Kasteel in Breda met een begeleider op Breda International Airport (Seppe).

Het Vliegend Museum Seppe had hun locatie ter beschikking gesteld om de Hoogvliegers te ontvangen. De kinderen keken hun ogen uit en kregen een Hoogvliegers t-shirt en een petje.

Op Seppe vlogen inmiddels vanuit heel Nederland en zelfs Duitsland de vliegtuigen binnen om de kinderen op te halen. Het was namelijk een hele speciale Hoogvliegersdag. De eerste 13 kinderen werden met het vliegtuig naar Vliegbasis Gilze-Rijen gebracht. De andere 13 kinderen gingen met onze speciale Hoogvliegersbus naar de vliegbasis.

Eenmaal aangekomen had de luchtmacht een feestje georganiseerd. We waren te gast bij de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht. Zowel de bus als de vliegtuigen kwamen tegelijk aan.

Het was al snel duidelijk dat de Defensie Helikopter Commando (DHC) allemaal helikopters had neergezet en die trokken veel bekijks. Rond 11.30 uur was het tijd voor een demonstratie. Er moesten boeven gevangen worden en het Air Mobile Protection Team kwam in actie. Na was losse flodders moest de verdachte overmeesterd worden en de hond werd ingezet. Vanuit de lucht werd met een Apache helikopter toezicht gehouden. Een en al spektakel.

Toen was het lunchtijd en de patatkraam was inmiddels gearriveerd. Iedereen kon een heerlijk patatje en een snack halen.

Ondertussen kon iedereen bij de helikopters kijken en ook de brandweer was aanwezig. Heerlijk even met water spelen!

Rond 13.30 uur was het tijd voor de demonstratie van de brandweer. De Cougar helikoper van het 300 Squadron stond 'in brand' en moest geblust worden en er was nog een slachtoffer in de helikopter. Liters water werden over de helikopter gespoten en het 'slachtoffer' werd gered. Dit was de mascotte van het 300 Squadron.

Na de demonstratie ging iedereen weer terug naar Seppe. Degene die 's morgens hadden gevlogen, werden met de bus terug gebracht. En de kinderen die met de bus gekomen waren, mochten dan eindelijk echt gaan vliegen.

26 Hoogvliegers kregen hun diploma!

Wij danken alle vrijwilligers van de Luchtmacht, Brandweer, Defensie, het Vliegend Museum Seppe, Breda International Airport (Seppe), Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht en natuurlijk al onze piloten en vrijwilligers.

Klik hier voor alle foto's.