59 Hoogvliegers erbij vanaf Midden Zeeland

15 juli 2022

De wekker staat op half zes. Deze dag moet het weer eens gaan lukken, na 4 pogingen in 3 jaar. Juni 2019 was er een hittegolf, bij de volgende poging in september een storm! En nu na 2 jaren ‘Corona’, willen we zeker op tijd om het vliegveld zijn, om iedereen te verwelkomen en om een mooie dag op te bouwen.

De wekker staat op half zes. Dus om kwart over vijf kruipt uw schrijver zijn bed uit, ik hoef toch zeker dat piepje niet af te wachten? Op weg naar het veld, nog even de tevoren bestelde Zeeuwse Bolussen opgehaald, want als je visite krijgt van rond de 90 vrijwilligers, waarmee we met zijn allen zo’n 180 mensen gaan ontvangen, wil je ze in stijl verwelkomen.

We zijn op mooi tijd klaar, als we horen dat geheel volgens schema, de eerste groep kinderen onderweg is met een heus vrachtwagen-konvooi. Twintig minuten later is onze dag van start.

Er is deze dag van alles te doen. Bovenal natuurlijk gaat ieder kind met een piloot écht de lucht in, en mag ook zelf het vliegtuig besturen (Makkelijk zat, iedere vliegtuig heeft twéé sturen!).
Al bij de ontvangst worden de kinderen welkom geheten door echte Star-Wars personen, en door échte knuffels die je zo maar mag aanraken en mee mag knuffelen. Iedereen krijgt zijn eigen ‘boarding’ kaart, en de piloten beginnen met 15(!) vliegtuigen aan het karwei om iedereen langs de mooie Zeeuwse strandkust te laten vliegen.

De brandweer van Wolphaartsdijk is er, er zit genoeg water in de auto om iedereen zelf met een echte spuit een vuur te laten blussen, en als het water tóch op is, halen we gewoon weer nieuw. Nadat het tweede konvooi is gearriveerd, neemt ook de marechaussee haar plaats in, met motoren en een heuse boevenwagen.

De douane laat allerlei spulletjes zien, die mensen hebben geprobeerd mee te smokkelen. Je kunt niet zomaar exotische dieren in je koffer mee nemen, dat kon ieder kind wel begrijpen als je zag wat er zoal op tafel lag.

Expres in een mooie hoek van het terrein, staat de wel héél grote brandweerwagen van Vliegbasis Woensdrecht. Af en toe gaat het hek open, en rijdt deze wagen een rondje over het veld, en spuit vrolijk het water in het rond.

Rustiger is het in de hangar, waar de mensen van de Hobby Computer Club klaar zitten om kinderen alvast op de simulator te laten oefenen voor hun latere echte vlucht, óf om het achteraf allemaal nog es rustig over te doen.

De kinderen gaan soms wat nerveus naar het vliegtuig toe, om er steevast enthousiast stuiterend weer uit te komen! Na afloop even mee naar de fototafel, om het zojuist verdiende Hoogvlieger-Diploma in ontvangst te nemen en te poseren voor de foto die ze later thuis zullen krijgen. Een broodje met wat fris, klaargemaakt door onze vrijwilligers, gaat er altijd in, en overigens, er is voor iedereen een gratis frietje met snack!

Behalve de kinderen genieten ook de ouders met volle teugen van deze dag! Ik zie een hele familie zich heerlijk nestelen op de bankjes, al dan niet onder de tent, en de hele dag genieten van de sfeer, de vliegtuigen en al wat niet meer.

Ik vergeet nog bijna kraampjes met de nostalgische spellen, ballen gooien zoveel je maar kunt, en in één geval potten en pannen, met geen ander doel dan er zo veel mogelijk herrie mee maken!! Kom daar thuis maar es om!

Rond 15.30 uur zijn alle kinderen piloot, en moe en voldaan van een supermooie dag. Had ik al gezegd dat het weer perfect was? Geen hitte, geen storm, wel een beetje windvlagen bij de landing, maar da’s alleen maar leuk voor een échte piloot, en dat waren deze 59 kindjes nu. Echt piloot. “Dit is een dag met een gouden puntje”, zei een hoogvliegertje. Dat vonden wij ook, tot volgend jaar!!

Klik hier voor alle foto's.

Rob van der Peijl
Organisator namens Stichting Hoogvliegers

Wij bedanken de volgende donateurs/medewerkers voor hun steun:
Vliegveld Midden Zeeland
Enno & Remco Belderok
Léon Doene & Marijke Sturm
Ricardo Kievit
Kiwanis Walcheren
Ronde Tafel Walcheren
Soolsma Party Verhuur
HHC Flight Simulatoren

Wij bedanken alle vrijwilligers: