[VIDEO UPDATE] Hoogvliegersdag Schiphol, een feestje voor iedereen

21 maart 2023

Zaterdag 11 maart was de eerste grote Hoogvliegersdag van 2023. Onze Hoogvliegers waren te gast op Amsterdam Airport Schiphol.

's Morgens werden alle Hoogvliegers ontvangen bij Handling Company in Mijdrecht. Daar stonden vrachtwagens, politieauto's, trikes en andere toffe voertuigen klaar voor hen. Met de politie voorop reed de colonne richting Schiphol Oost.

Bij JetSupport was een hangar omgetoverd tot evenementenlocatie. Ook buiten op het platform was van alles te doen.

Na ontvangst en een welkomstwoord werden de Hoogvliegers verdeeld in twee groepen. Buiten stonden bussen klaar om een bezoek te brengen aan de Zwanenburgbaan die in onderhoud is. Heijmans had een deel afgezet zodat de kinderen daar een bezoek konden brengen en op de landingsbaan mochten stoepkrijten.

Vervolgens werd er een bezoek gebracht aan de Brandweer van Schiphol waar het oefenvliegtuig in brand werd gestoken. De crashtenders kwamen aanrijden en gingen aan de slag om het vliegtuig te blussen. Daarna konden de Hoogvliegers ook zelf even blussen.

Op Schiphol Oost was inmiddels de politiehelikopter geland en konden de kinderen daar een kijkje nemen en alles vragen aan piloten van de helikopter. Ook de traumahelikopter kwam nog even langs. Die staat normaal op de VU in Amsterdam, maar kwam speciaal even langs voor onze Hoogvliegers tussen hun inzetten door.

Ook kon er meegereden worden met de KLM sleepdienst, de sneeuwvloot van Schiphol en andere toffe voertuigen van vrijwilligers.

KLM had een vliegtuig neergezet en ook de nieuwe Dash8 van de Kustwacht stond op het platform.

In de hangar had de Douane van Schiphol allerlei in beslag genomen goederen uitgestald en zowel de kinderen als ouders hadden allerlei vragen voor de medewerkers van de Douane.

De Family Uithoorn / Mijdrecht stond met een snackwagen en zorgde samen met Hoogvliet Supermarkten voor de inwendige mens.

Aan het einde van de dag werden alle voertuigen opgesteld en heeft de LVNL de mogelijkheid geboden om in een stoet over de landingsbanen te rijden. Uiteindelijk werd er een grote ronde over meerdere landings- en taxibanen gereden.

Deze dag werd mogelijk gemaakt door

• Schiphol
  • Traumahelikopter
  • Politie Voertuigen Groep Nederland
  • Lunenborg Transport
  • en alle vrijwilligers !

Klik hier voor alle foto's.

Klik hier voor onze video.