Joey werd Hoogvlieger vanaf Lelystad Airport

13 juni 2023

Op zaterdag 10 juni 2023 mochten we mee met Stichting Hoogvliegers vanuit Lelystad. Mijn moeder had mijn broertje opgegeven omdat hij autisme heeft en niet kan praten. Maar hij kan wel heel goed gebaren en hij is heel erg gek op vliegtuigen, sprookjeswonderland, masten en windmolens. Hij gaat met zijn begeleiders regelmatig vliegtuigen spotten. Kwa vliegtuigen heeft hij voorkeur voor Transavia, KLM en Tui.
Het is vandaag prachtig weer. Toen we binnen kwamen kregen we al snel wat drinken aangeboden, omdat het feest was voor mijn broertje kreeg hij cola en daardoor wij ook! Ook kreeg mijn broertje een pet en t-shirt van Stichting Hoogvliegers. Hij wil nooit een pet op maar deze hielt hij wel heel erg goed op! Zelf hadden wij via de website al sokken besteld maar vandaag was het daar te warm voor. Nadat we de cola op hebben gedronken gingen we naar het vliegtuig. Die was al volgetankt door diegene die voor ons vloog zodat wij niet hoefden te tanken. Omdat mijn broertje niet altijd even goed opdrachten kan uitvoeren mocht ik voorin en mijn broertje en mijn vader achterin het vliegtuigje. We vlogen mee met piloot Bart. Het was super warm in het vliegtuigje, maar wel heel cool. Joey vond het best wel spannend op het begin. We hadden een koptelefoon op waar je elkaar kunt horen. Eerst ging piloot Bart tegen allemaal andere mensen praten, daarna vroeg hij aan de toren of hij de motor kon starten en dat mocht, dus hij startte de motor. Toen gingen we eerst rijden en naar de baan om op te stijgen. Joey was gelijk stil hij vond het super leuk. Eenmaal op het IJsselmeer mocht ik ook een stukje vliegen het was super, super leuk maar wel een beetje spannend. Het ging heel snel want we waren zo in Enkhuizen. Joey wou heel graag over sprookjeswonderland vliegen dus dat deden we. Sprookjeswonderland leek echt super klein en Joey vond het geweldig. We vlogen ook over ons huis en over die van mijn opa en oma, daarna nog langs de boer en over mijn school. Papa en ik hebben ondertussen kunnen filmen zodat we het bij mijn broertje op de tablet kunnen zetten en hij het vaker kan kijken. Hij houdt erg van herhaling. Toen was het tijd om weer terug te gaan. Bij het IJsselmeer mocht ik weer sturen maar ik vloog bijna in het gebied van Schiphol dus ik moest meer naar beneden. Toen we weer terug waren stond mijn moeder al te wachten. Toen kreeg mijn broertje nog een vliegdiploma. Deze komt natuurlijk op zijn kamer met foto’s van deze geweldige ervaring! Op de terugweg in de auto begon mijn broertje pas weer veel te gebaren. Hij was zo onder de indruk! Hij gebaarde steeds ‘Vliegen leuk’ en ‘andere keer weer vliegen’ Ook de volgende dag moesten zijn shirt en pet weer aan. Een duidelijk teken voor ons dat hij ontzettend genoten heeft!
Wat hebben we een geweldige middag gehad! Ontzettend bedankt Stichting Hoogvliegers, met name Bart, Top!!!