30 Hoogvliegers erbij vanaf vliegveld Drachten

02 juli 2023

Op zaterdag 24 juni was het eindelijk weer zover. Na 3,5 jaar waren we weer aanwezig op het mooie vliegveld van Drachten waar we 30 nieuwe Hoogvliegers mochten verwelkomen!

In de vroege ochtend stonden al vele vrijwilligers klaar om het vliegveld om te toveren tot een waar Hoogvliegers paradijs. De Hoogvliegerstruck van Cor kreeg samen met de trailer een prominente plaats op het terrein.

Ondertussen verzamelden zich een stukje verderop bij HOS oil in Surhuisterveen de eerste toekomstige Hoogvliegers om in een konvooi van vrachwagen, ambulance, trikes, motoren en Amerikaanse politiewagens naar het vliegveld gebracht te worden. Uiteraard met zoveel mogelijk lawaai!

Aangekomen op het vliegveld viel er ontzettend veel te zien en te doen. De Douane was met een hele toffe scanwagen aanwezig, er stonden hele bijzondere Amerikaanse brandweerwagens, een Disney prins en prinses, Bouwman sport en spel waar je kon boogschieten en lasergamen. Binnen in de Hangar van FlightLevel stond de HCC Flightsimulator club waar je vast even kon oefenen hoe je een vliegtuig kon besturen.

Want dat was uiteraard het doel van vandaag! Vliegen met één van de sportvliegtuigjes die vanuit het hele land naar Drachten waren gekomen. Nadat er bij de boardingtafel was ingecheckt mocht je als toekomstig Hoogvlieger mee naar het vliegtuig. Uiteraard werd er voor het instappen het vliegtuig even goed bekeken en gecontroleerd.

Eenmaal ingestapt werd de motor gestart en opgestegen. Eenmaal in de lucht kon je ontzettend ver kijken en op het moment dat de piloot het veilig vond mocht je zelfs even sturen! Na een mooi rondje over het prachtige Friese landschap werd er weer koers gezet richting het vliegveld van Drachten waar weer veilig geland werd.

Na de landing moest er uiteraard samen met de piloot een echt Hoogvliegersdiploma ondertekend worden. Vanaf nu ben je voor altijd een echte Hoogvlieger!

Uiteraard maakt het vliegen hongerig dus snel nog even een lekker portie poffertjes en een heerlijk ijsje halen!

De dag vloog letterlijk voorbij en we kunnen terugkijken op een zeer zonnige en geslaagde dag op vliegveld Drachten waar we weer vele blije gezichten hebben gezien. Herinneringen voor het leven zijn gemaakt!

Deze dag had niet mogelijk kunnen zijn zonder de steun van: Sijperda Verhuur, Stichting Vliegveld Drachten, FlightLevel, Gemeente Smallingerland, Hypotheek Drachten, Jonkman Verhuur, Traffic Service Nederland, Noord-Nederland Bosbrandweer, LosFM en de vele vrijwilligers die geholpen hebben.

Klik hier voor alle foto's.