71 Hoogvliegers erbij van Vliegveld Midden Zeeland

11 juli 2023

Zaterdag 8 juli was het zo ver, de Zeeuwse Hoogvliegerdag!
In alle vroegte wordt een kale hangar omgebouwd naar een feestelijke locatie.

Wat hekken voor de veiligheid, tenten voor schaduw over de picknicktafels, catering, vliegsimulatoren, tussen half8 en 9 uur maken we alles klaar voor de eerste groep van 24 kinderen, die met het vrachtwagen konvooi vanaf Hotel vd Valk vanuit Middelburg zullen arriveren. De eerste kinderen van in totaal 71 kinderen die we vandaag zullen ontvangen, en die voor één dag piloot zullen zijn!

Met in totaal 19 piloten en 17 vliegtuigen zullen we vandaag met de kinderen gaan vliegen. Vooraf hadden we wat gedachten over de te verwachten wind en temperaturen; vliegen is altijd direct verbonden met het weer. Het gaat warm worden, deze dag, dat weten we al, en dat wordt het ook. De kinderen komen binnen, soms wat afwachtend bij binnenkomst, want het is toch wel erg spannend allemaal.

Aangekomen op het veld, kunnen de kinderen die niet meteen kunnen instappen, spelen met de brandweerspuit, ballen gooien in de kraampjes, klimmen op een echte politiemotor, of alvast een vlieglesje krijgen op de simulator.

Het vliegen verloopt vlekkeloos. Nou ja, één lekke band (op een vliegtuig, snap jij het?!), maar dat was snel verholpen.
Het tweede konvooi komt binnen, daarna de kinderen die zelf met hun begeleiders naar het veld komen, en de dag is compleet aan de gang. (Had ik al gezegd dat we gratis frietjes hadden?)

Rond half vier heeft iedereen gevlogen, en zoeken we massaal de koelte van de hangar of de schaduw van de tenten op, het is nu wel érg warm geworden. En dat terwijl de knuffels gewoon doordansen met de kinderen!

Deze dag hebben we, net als in eerdere jaren, alleen maar blije gezichten naar huis zien gaan. En als de kinderen tevreden zijn, dan zijn de piloten en de ruim 30 vrijwilligers het ook!

Op naar volgend jaar!

Klik hier voor alle foto's.

Rob van der Peijl
Organisator namens Stichting Hoogvliegers

Wij bedanken de vrijwilligers voor hun steun:
De grondcrew, de buddy’s de catering,
Vliegveld Midden-Zeeland
Enno & Remco Belderok