Hoogvlieger Jip vloog even zelf het vliegtuig

01 augustus 2023

Vandaag is de dag dat het gaat gebeuren, het is Jip zijn Hoogvliegersdag en samen met zijn broer Ollie en papa gaat hij de lucht in. Mama en opa en oma waren er ook bij, maar helaas was er maar plek voor drie man in het vliegtuig. Gelukkig konden zij mooie foto's maken en ons volgen op de flightapp. Maar jaloers waren zij wel! Om 12 uur kwamen we aan op Breda International Airport en werden we opgewacht door Piloot Paul. We zagen het vliegtuig bij aankomst al staan. Van tevoren hebben we goede informatie van Paul gekregen en hebben we ons goed kunnen voorbereiden. Ook kreeg Jip een mooi Hoogvliegers T-shirt en pet.

Na een korte kennismaking en introductie waarin alles werd doorgenomen mocht Jip de route zelf bepalen. Met behulp van een touwtje met 2 knopen en een kaart heeft Jip een leuke route over Noord Brabant en Zuid Holland uitgezet. Na controle van het vliegtuig, waarbij alles even goed werd bekeken, gingen we naar de startbaan taxiën. Het weer was wat dreigend, maar piloot Paul zag geen problemen en zodoende schoten we de lucht in. We zoefden omhoog en wat een prachtig uitzicht hadden we meteen al vanuit de cockpit. Alles werd opeens zo klein en overzichtelijk. Na een paar minuten kreeg Jip de controle over de stuurknuppel en als volwaardige piloot heeft hij het vliegtuig wel 40 minuten bestuurd. Niemand werd misselijk, dus de zakjes bleven netjes onder de stoelen ;). Het hoogtepunt was wel het cirkeltje over ons huis en over de Biesbosch waar we veel in varen met ons bootje. Ook konden we Jip zijn school zien. Te gek om dat allemaal te kunnen zien vanaf boven. Uiteraard was het weer boven Dordrecht wat minder maar ook dat was gaaf om mee te maken. Jip had de smaak enorm te pakken, maar we gingen ons na een klein uurtje vliegen weer opmaken voor de landing. Paul zette het vliegtuig vakkundig op de grond en daar hebben we nog even wat foto's genomen, de toren bekeken en lekker geluncht.

Voordat Paul zijn vliegtuig weer in stapte en terug vloog richting Lelystad, kreeg Jip nog een echt certificaat. Wij hebben nog even nagenoten en ook het museum bekeken op het vliegveld. We zijn enorm dankbaar en zijn voldaan naar huis gegaan. Jip zat de hele dag letterlijk met zijn hoofd nog in de wolken en kwam vol energie thuis!

Stichting Hoogvliegers en piloot Paul, reuze bedankt voor deze te gek gave dag! Fijn dat jullie dit doen en dat patiëntjes even niet aan hun ziek zijn hoeven te denken. Keep up the good work!
Groetjes, Jip, Ollie, Robbin en Jacqueline Goedhart