43 Hoogvliegers hebben hun Hoogvliegerdiploma gehaald op Hoogeveen.

16 september 2023

Zaterdag 9 september was het zover. De Hoogvliegersdag op Vliegveld Hoogeveen. De weersverwachtingen waren goed, de zenuwen namen toe. De laatste voorbereidingen vanwege het warme weer werden nog gauw getroffen.

Dit jaar ontvingen we de aankomende Hoogvliegers en hun families bij Kreeft Opleidingen. Na binnenkomst werden ze ingeschreven voor boarding en kregen ze een t-shirt en petje en alle informatie. Vervolgens stapten alle kinderen in één van de klaar staande trucks, bijzondere motoren, auto’s of een echte ambulance.

Alle voertuigen vertrokken daarna in kolonne door Hoogeveen en reden aan de andere kant van het vliegveld onder luid getoeter langs. Na een rondje gereden te hebben om het vliegveld heen, stapten de kinderen uit bij de hangaar. Daar werden ze begroet en geknuffeld door levensgrote knuffeldieren, Star Wars figuren en natuurlijk hun begeleiders.

Door de mist in een deel van het land konden zo’n 7 vliegtuigen van de totaal 13 die we nodig hadden, niet vertrekken. Gelukkig konden ze later in de ochtend wel vertrekken, zodat we alle kinderen uiteindelijk hebben kunnen laten vliegen. We zijn gestart met de 6 vliegtuigen die klaarstonden.

Gelukkig was er genoeg voor de kinderen te doen. Er waren vluchtsimulatoren, waarmee geoefend kon worden. De brandweer was er om een brandweerauto van binnen en buiten goed te bekijken en stiekem de sirene aan te zetten. De douane was er met een echte scanauto, waarmee in koffers en spullen gekeken kon worden. Gelukkig hebben ze die dag niets ontdekt.

Ook de Koninklijke Marechaussee was aanwezig met een echte patrouillewagen. Die mocht je bekijken en voelen hoe zwaar een kogelvrij vest was.

Ondertussen landden er naast onze hangaar parachutisten, wat een spectaculair gezicht was. Kinderen en hun families konden in de hangaar van de paraclub zien hoe een parachute er van dichtbij uitzag, hoe deze gevouwen werd en hoe het hangen aan een parachute voelt.
Ook stonden motoren en trucks klaar om rondjes met de kinderen te rijden. Een balletje trappen konden de kinderen doen in de pannakooi en als je dorst had gekregen, kon je de ranjakoe zelf 'melken'!
Er werd al druk gevlogen. Vol spanning liepen de kinderen met de piloot en hun vader, moeder of begeleider naar het vliegtuig. Vaak vonden de volwassenen het spannender dan de kinderen zelf die alles onder controle hadden.

De kinderen vlogen een rondje om Hoogeveen, via o.a. Ommen en Slagharen of via het Dwingelderveld en het TT-circuit. Maar vaak werd er, als dat binnen de tijd paste, een iets andere route gekozen, zodat het eigen huis van de kinderen vanuit de lucht gezien kon worden. Of op speciaal verzoek heel hoog gevlogen om te zien hoe ver je kon kijken. En dat was erg ver!

Na de landing zag je bij de kinderen (en volwassenen) een stralende glimlach of een stoere grijns. Vol trots staan ze op de foto en kregen van de piloot het Hoogvliegersdiploma uitgereikt.

RTV Drenthe was deze dag ook aanwezig en heeft verschillende opnames gemaakt. RTV Drenthe heeft de hele dag Hoogvlieger Quirine gevolgd en gefilmd, ook in de lucht. Haar belevenissen zijn later die dag uitgezonden en kun je hier terugzien.

In totaal zijn 43 kinderen Hoogvlieger geworden. Dit hebben we niet alleen met de ruim 70 vrijwilligers van de Stichting Hoogvliegers gedaan, maar ook met de medewerking van de volgende bedrijven en instellingen:

Stichting Vliegveld Hoogeveen & Havendienst
Kreeft Opleidingen
Airbet Vliegbedrijf
Univé
RVS Creations
Dutch Garrison (Starwars)
Vitam doet goed (VITAM Nederland)
Douane
Koninklijke Marechaussee
Franklin Food
Bremer Verhuur
Suc6 verhuur
Sijperda Toiletverhuur
Skydive Hoogeveen
Flightsim groep Groningen
Brandweer Hoogeveen
EHBO Hoogeveen
Broeder de Vries
Lunenborg Transport
PolitieVoertuigen Groep Midden Nederland
PRWorks
Roundtable 79 Hardenberg

Klik hier voor alle foto's.