21 Hoogvliegers erbij met bezoek Vliegbasis Gilze-Rijen

28 september 2023

Vrijdag 22 september stond er een hele bijzondere Hoogvliegersdag op het programma.

Er werden 21 kinderen van SO “Het Kasteel” in Breda verwacht bij Vliegend Museum Seppe op Breda International Airport voor een hele bijzondere ervaring.

De dag begon met een bezoek aan Vliegend Museum Seppe waar de kinderen hun Hoogvliegers shirt en petje kregen en natuurlijk de uiterst belangrijke boardingpas voor een hele bijzondere vlucht.

Omdat we even moesten wachten tot het weer echt mooi was kon iedereen de ogen even goed de kost geven in het museum. Er was zelfs een vliegtuig neergezet waar je even in kon zitten. Een kleine voorbereiding op het echte werk wat eraan zat te komen.

Op Breda International Airport waren inmiddels diverse vliegtuigen geland om de eerste groep met kinderen mee te nemen. Bestemming de militaire vliegbasis Gilze-Rijen! De eerste groep kinderen gingen met de piloten mee naar de vliegtuigen en de andere groep stapte in de speciale Hoogvliegersbus en ging op weg naar de vliegbasis.

Op de vliegbasis aangekomen werd het al snel duidelijk dat het iets heel bijzonders was om hier te zijn. We waren te gast bij de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht en hier konden we een heleboel vliegtuigen bekijken waar de Luchtmacht vroeger mee had gevlogen.

Maar dat was uiteraard nog niet alles. De Luchtmacht had drie hele stoere helikopters neergezet: een Apache een Cougar en een Chinook en deze mochten van binnen en van buiten helemaal bekeken worden. De piloten en crew van deze helikopters vertelden alles over de helikopter en natuurlijk ook stoere verhalen over het vliegen in de helikopters.

Ook de Brandweer van vliegbasis Gilze-Rijen was met maar liefst 3 grote brandweerwagens aanwezig en de kinderen mochten ook hier zelf ervaren hoe het is om zelf met een brandspuit een denkbeeldig brandje te blussen.

Na de lunch, een heerlijk patatje en snackje, was er ineens rumoer en moest iedereen achter een rood wit lint gaan staan. Er bleken boeven tussen de helikopters te lopen…. Het Air Mobile Protection Team van Defensie kwam gelukkig al aangereden in hun wagens en begonnen op de boeven te schieten. De hond werd losgelaten en al snel waren de boeven uitgeschakeld.
Gelukkig was dit allemaal niet echt en was dit een speciaal bedachte demonstratie voor de Hoogvliegers. De kogels waren losse flodders en de boeven waren ook gewoon mensen van defensie. Maar spectaculair was het wel!!!

Na deze demonstratie was er nog even tijd om rond te kijken naar alles wat er te zien was. Daarna was het weer tijd om te gaan. De kinderen die ’s ochtends naar Gilze-Rijen waren gevlogen gingen nu de bus in en de kinderen die met de bus waren gekomen gingen op zoek naar hun piloot en het vliegtuig waarmee ze terug gingen vliegen naar Breda!

Na een enerverende dag was iedereen weer terug op Breda International Airport en hebben 21 Hoogvliegers hun diploma gekregen.

Onze dank gaat uit naar:
Alle vrijwilligers van de Koninklijke Luchtmacht, Brandweer, Defensie, 298 Squadron, 300 Squadron, 301 Squadron, Vliegend Museum Seppe, Breda International Airport, Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht, Zeusch Aviation en al onze piloten en vrijwilligers.

Klik hier voor alle foto's.