Hoogvlieger Niels vloog over zijn woonplaats Harkema

02 februari 2024

28 januari 2024 was het dan zover!! Vliegen met Stichting Hoogvliegers. Op 3 september 2022 zou ik een Hoogvliegersdag hebben in Drachten, helaas ging dit niet door vanwege de weersomstandigheden. Toen dat niet doorging hebben we (mijn heit en mem) de keus gemaakt voor een individuele vlucht.

Onze voorkeur was vanaf vliegveld Drachten. Hoe leuk zou het zijn om over Harkema te vliegen. Dat is vlakbij. En toen belde piloot Hoite, of we ook wilden vliegen vanaf Groningen Airport Eelde. Ja wel, maar…...we willen wel heel graag over onze woonplaats Harkema vliegen. Hij zei "dan doen we dat toch gewoon. We vliegen over Harkema, dat is vanaf Groningen Airport Eelde “maar” 8 minuten vliegen." En zo werd er die dag een datum afgesproken. En gingen we zondag 28 januari 2024 met z’n vijven richting Groningen Airport Eelde.

Wat hadden we er allemaal veel zin in. Heit en Lars konden niet mee vliegen, zij bleven aan de grond. Mijn tweelingbroer Jesse en mem wel. Mijn zus Sanne bleef thuis. We werden door piloot Hoite ontvangen bij de verkeerstoren. Even kennismaken en al heel snel gingen we richting het vliegtuig, een Cessna PH-FLE.

Mijn mem en broer zaten achterin en ik mocht voorin naast de piloot. De stoel helemaal naar achteren, zodat ik nergens aan kon komen :) Mijn heit heeft mij in het vliegtuig getild. Na toestemming kon het vliegavontuur beginnen. De draaiende motor, het lawaai, ik vond het fantastisch. En toen het opstijgen. Genieten!! Wat had ik een lol. We zijn eerst richting Fryslân gevlogen. Via Roden, Surhuisterveen en we vlogen over onze woonplaats Harkema. Ons huis gezien, de voetbalvelden, school, de supermarkt. Het was prachtig weer, de zon scheen. We konden zelfs Schiermonnikoog zien. En zo gingen we via Groningen (Gerkesklooster, Zuidhorn, stad Groningen) weer terug. Om Groningen heen gevlogen en recht op de landingsbaan af.

We hebben genoten. Wat een belevenis. Stichting Hoogvliegers, piloot Hoite, heel erg bedankt!!!!

Groetjes van Niels,
Jesse en Annelies, Bart Jan, Lars en Sanne