Larissa & Jaimon Foppes

17 mei 2008

Larissa & Jaimon de Hoogvliegers

fopppes

Op zaterdag 17 mei 2008 hebben Larissa en Jaimon Foppes, gedurende de grote Hoogvliegersdag op Groningen hun individuele Hoogvliegers ervaring genoten.

Vader René Foppes is een bekende van de stichting, hij is nl. vervoers coördinator tijdens grote evenementen van de Stichting Hoogvliegers en dus zowieso aanwezig deze dag. Niets makkelijker dan de kinderen (met chronische aandoening) mee te nemen en ook hun dag te laten genieten.

Naast dat er (natuurlijk) genoeg leuke foto's zijn, ook een verslag van René zelf hoe zijn kinderen de dag hebben ervaren. René: heel graag gedaan!!

Verslag van René zelf:

Deze keer was ik als vader aanwezig op een Hoogvliegersdag in plaats van organisator/vrijwilliger. Op zich een aparte gewaarwording, ik liep nu aan de ontvangende kant zogezegd en kon zien en ervaren hoe, zonder uitzondering, alle vrijwilligers én piloten de gehele dag door écht zich met hart en ziel inzetten voor alle kinderen.

Larissa en Jaimon mochten beiden een Hoogvliegers-ervaring meemaken, en het kwam het beste uit om dit te combineren met de Grote Hoogvliegersdag op Groningen, zo gezegd zo gedaan!

Zaterdagochtend vroeg vertrok ik uit Amsterdam, met de gehele weg regen kwam ik rond 09.15 aan in Drachten bij mijn kids, die beiden ENORM zenuwachtig waren! Beiden hadden ze nog nooit gevlogen, ze keken er enorm naar uit!!

Op Eelde aangekomen werden de kids ingeschreven, de T-shirts aangetrokken en ze keken hun ogen in de hangar al uit!

Met een broodje hotdog in de hand werd eerst de rubberboot van de Marechaussee beklommen en na een wandelrondje langs de overige voertuigen en het poseren op de Marechaussee motor gingen we ons aanmelden voor het vliegen.Als eerste was er plaats in de AN-2! Eerst zette Kitty ze nog op de foto terwijl Michael heel hoffelijk een paraplu boven ze vasthield

Ome Michael ging op deze vlucht mee als fotograaf en als handje-vast-houder voor Larissa, ze vond het toch wel "spannend eng" worden!

Jaimon vond het allemaal veel minder eng, hij keek zijn ogen uit!! "De koeien lijken op "hagelslagjes" zei hij!

Na zo'n 20 minuten waren we weer op de grond en ik heb zelden zulke glunderende mini-Fopneusjes gezien!! "Wanneer mogen we weer?" vroeg Jaimon met een brede grijns!

Na wat versnaperingen in de hangar was het tijd om te flight-simmen. Dat was bekend terrein voor Larissa en Jaimon, dat doen ze bij papa ook vaak thuis, en dat was te merken hoe ze beheerst rondjes draaiden op de PC's!

Het rondritje daarna in de YPR van de Marechaussee vonden ze geweldig! Wel lawaaierig !

De dag schoot al aardig op en na de Missing Man Formation mochten Larisa en Jaimon mee omhoog de toren in!

Jaimon kreeg een verrekijker in zijn handen geduwd maar in plaats van naar de vliegtuigen te kijken localiseerde hij "Ome Michael" beneden op het platform wat de verkeersleider dan ook becommentarïeerde "Je moet naar de vliegtuigen kijken, niet naar de grond!!"

Tijd voor de solo-vluchtjes!

Ze hadden er goed over nagedacht, op de solo-vlucht van Jaimon mocht Larissa en Ome Michael mee, op de solo van Larissa mocht dan haar broertje en papa mee.

Jaimon zat links voorin de BE58 van de KLS en beleefde een spannende vlucht!

Boven het TT-circuit werden een bochtje of 8 over links én rechts getrokken, "zelfsturend" met wat hulp. Hij vond het GEWELDIG!!
Larissa en Michael achterin vonden het wat minder achterin en werden er zelfs wat misselijk van !!
BREED GRIJNZEND kwam Jaimon na de landing naar me toe gelopen "Papa, ik ben nu OOK piloot!!" Dat stralende koppie erbij, zo zie ik het niet vaak.....!!!

Direct daarna teruggelopen naar de volgende hangar van waaruit we meegenomen werden voor Larissa's vlucht! De kist stond al binnen (we waren zo goed als de laatsten) en toen de kist naar buiten geduwd was, snel erin gekropen en vlotjes airborne!

Larissa wilde heel graag haar huis in Drachten van boven zien en dat was goed!!

Ook al werd het weer wat slechter navigeerde netjes Larissa langs de A7 naar Drachten toe en na 3 rondjes boven hun huis gingen we weer terug naar Eelde. SUPER dat Larissa's verzoek werd gehonoreerd!! Stralende gezichtjes de hele vlucht!! Papa hielp vanaf de achterbank wat mee met zoeken naar de landingsbaan want het donkere weer maakte het niet direct zichtbaar. Op final zag het er zo uit.

Na de landing liepen we terug naar een al lege hangar!! Met een glaasje fris en de speech van Jeroen in het NNAC clubgebouw als afsluiter was het hoog tijd retour te gaan.
De kids, glunderend en VOL verhalen op de achterbank... de eerste 10 minuten dan, daarna donderden ze in slaap !!

Als toetje op deze dag mochten ze een nachtje slapen bij opa en oma, ik reed na een hapje daar door naar Amsterdam.

Dank aan Stichting Hoogvliegers, de vrijwilligers en, met nadruk, de piloten die Larissa en Jaimon een bijzondere en onvergetelijke dag hebben bezorgd!!

Een Trotse papa,

René Foppes

Klik hier voor alle foto's