Melanie Wildeboer

07 juni 2008

Zaterdag 7 mei 2008. Melanie Wildeboer genoot haar Hoogvliegerservaring op een schitterende dag. Dankzij de medewerking van piloot Richard Jousma, AviaNoord, LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) en de brandweer van Groningen Airport Eelde was het meer dan een leuke dag voor Melanie. De foto's spreken boekdelen en de verslagen ook, lees en kijk verder.

Verslag door Mieke Link

Vandaag was het zover. De 1e individuele Hoogvliegersdag op Groningen Airport Eelde. Bij de Stichting was enige tijd geleden een aanvraag van de moeder van Melanie binnen gekomen. Zij had een artikel hier in de krant gelezen en vroeg of het mogelijk was om van Melanie ook een Hoogvlieger te maken.

Vanochtend al bijtijds wakker om richting Veld te peddelen. De afspraak met Melanie was dat zij om 9 uur aanwezig zou zijn. Aangekomen bij Avia Noord was het er al een drukte van belang.  Direct op zoek naar de piloot van vandaag: Richard. Op het moment dat we hem vonden stond Melanie ook al met haar ouders achter ons.

Na de kennismakingsronde togen we naar het leslokaal waar Melanie de eerste kennismaking met het vliegen kreeg.

Vandaar òp naar de hangaar voor de eerste kennismaking met een sportvliegtuig:

Na de “les” werd het tijd voor onze afspraak bij de verkeerstoren. LVNL heeft toestemming gegeven om een bezoek aan

de Toren bij de dag te betrekken. Op de toren bij Bart en Gert.

De strip van de vlucht waar de verkeersleiding mee werkt.

Na de uitleg van Bart en Gert togen we dan eindelijk naar het vliegtuig. Ook hier even een uitleg hoe de beweegbare delen van het vliegtuig werken. “Kijk, zegt Richard, als ik deze beweeg, wat gebeurt er dan in het vliegtuig, beweegt daar wat?”

Gespannen kijken de dames naar binnen

Dan gaat het feest beginnen!

De checklist wordt nagelopen.

En daar gaan ze!

Foto's van tijdens de vlucht te vinden onder dit verslag van Mieke en in het foto album (red.)

Na een ronde over haar huis in Winsum en nog een rondje over het huis van opa en oma in Groningen kwam ze stralend weer terug.

Overhandiging van het vliegbrevet

Ter afsluiting nog een klein onverwacht bezoek aan de Luchthavenbrandweer. Brandweerman Peter Carmiggelt was zo lief om alles aan de meiden uit te leggen over de werking van de brandweerwagen de E-one. De wielen waren net zo hoog als de dames lang waren!. Ze weten nu dat er 12.000 liter water in kan die bij een vliegtuigbrand binnen 2 minuten op zijn. Dat de topsnelheid zonder begrenzer 160 km per uur is maar dat dan gelijk de banden versleten zijn.

Met dank aan:

Richard Jousma

Avia Noord

LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland)

Luchthavenbrandweer Vliegveld Eelde

Mieke

Piloot Richard Jousma

Het begon natuurlijk allemaal met de oproep vlieger gezocht voor Melanie op ATCBOX. Nu geeft ik toe dat ik bijna nooit hier te vinden ben. Maar na de 17e mei (Grote hoogvliegerdag op Eelde) toch eens kijken of er niet leuke foto’s van zijn. En zodoende zag ik de oproep vlieger gezocht voor hoogvlieger Melanie. Gelijk maar even reageren als er zich nog niemand heeft gemeld sta ik klaar. En binnen 12 uur waren de datums geprikt. Het zou 7 juni worden en als back-up de dag erna. Het enige wat nog mis kan gaan is het weer, aangezien de laatste tijd er in de ochtend toch wel wat nevel is. Maar de voorspellingen zijn goed, en blijken de waarheid te zijn als zaterdag ochtend iets voor 8:00 op het vliegveld aankom. Voor de vorm maar even langs de meteo en even een vluchtplan indienen voor een lokale vlucht om 9:45. Om 9:00 uur komt Melanie plus de begeleiding zodat ik mooi in alle rust het vliegtuig gereed kan maken.

Iets voor 9:00 komt Melanie plus begeleiding begeleid door Mieke en Wiendeld van de Stichting Hoogvliegers. Na kort kennismaken even in het theorielokaal uitleggen hoe de ochtend in elkaar steekt en dan op naar de toren waar we mogen kijken hoe het daar vertoeven is. Eenmaal bij het vliegtuig aangekomen gaan we alle besturingsvlakken langs zodat Melanie straks weet wat er gebeurt als ze de stick gaat bewegen. Nu alles gereed is wordt het tijd om maar eens in te stappen Melanie voorin en zusje en moeder achterin. Nadat alle checklists zijn afgewerkt mogen we naar de baan 05 zodat we ook nog even het hele vliegveld kunnen bekijken tijdens het taxiën naar de baan. Eenmaal klaar voor vertrek mogen (c.q. moeten) we direct weg aangezien er een ander toestel binnen gaat komen. Dus gas erop en na een paar 100 meter zijn we los, snel doorklimmen naar 1000 ft, aftrimmen. En dan mag de co-piloot van vandaag het stuur overnemen.

Na eerste wat kleine bochtjes te hebben gemaakt begint het al te wennen en stuurt ze naar haar huis welke in Winsum staat. Even wat rondjes draaien zodat ze op de grond ook weten dat Melanie boven hun vliegt. Vervolgens nog even naar een Boerderij van kennissen of familie. En natuurlijk nog evens over het huis van de grootouders in Groningen. Dan moeten we ons maar weer eens klaarmaken voor de landing op Eelde. Eenmaal terug op het platform komt daar natuurlijk het moment het overhandigen van het inmiddels fel begeerde Hoogvliegers vliegbrevet!!!

Nog wat gegevens:

Heb hebben gevlogen in een Diamond 40 star (tdi) en wel de PH-CAE

We zijn op 2000ft geweest (600 meter)

Onze snelheid gemeten over de grond was ongeveer 250 Km/h

We zijn gestart en geland op de baan 05 van Eelde welke 1,8 km lang is en 45 m breed.

Het kaartje geeft aan hoe we ongeveer gevlogen zijn.

Voor mijzelf was het ook weer een hoogvlieger om niet te vergeten ondanks dat op deze dag de Isacar rally werd gevlogen geeft mij dit veel meer voldoening. Dus stichting we gaan door to we niet meer kunnen.

KLIK HIER voor alle foto's