Lelystad (1e Hoogvliegersdag)

29 september 2007

hoogvliegers

Op zaterdag 29 september jongstleden vond een heel bijzondere dag plaats vanaf vliegveld Lelystad. Gevlogen werd met 64 chronisch- of terminaal zieke kinderen. Dit gebeurde met twaalf vliegtuigen en één helikopter. Hoewel de weersomstandigheden ronduit beroerd te noemen waren, is er toch gevlogen, EN HOE!!! In totaal hebben die dag 148 personen (ook begeleiders) een rondvlucht mogen maken, en het was een geweldige dag!
Op deze dag werd intensief samengewerkt met de NVAV; niet alleen vanwege de faciliteiten die ze hadden, maar vooral: vanwege hun enthousiasme! In 'no time' werd er een organisatie op poten gezet waar de gemiddelde generaal bij een VN-vredesmissie in Afghanistan jaloers op zou zijn.

DSC00850

Met allerlei andere instanties (denk bijvoorbeeld aan vliegveld Lelystad) werden afspraken gemaakt, om verrassingen op de dag zelf zoveel mogelijk te voorkomen. Ook bleek al snel dat er veel vliegers waren die hun tijd en kist graag ter beschikking stelden; er hoefde niet één kist te worden ingehuurd. Ook de DDA zou acte de présence komen geven met de voormalige Dakota van Prins Bernhard, de PH-PBA.
Naarmate de dag dichterbij kwam, werden de weersvoorspellingen slechter en slechter. Het kon bijna niet slechter. Een lagedrukgebied had haar residentie precies boven Lelystad gekozen, zonder dat ze aangaf geïnteresseerd te zijn om zich te verplaatsen naar andere delen van Nederland. Het was slecht, en zo zou het de hele dag blijven. Maar wat is slecht weer als je een TOP-TEAM hebt dat wil vliegen? Dan schijnt dus de zon!
De Go/ No-go beslissing kwam op vrijdagmorgen 28 september om 10:00 uur. Er werd besloten het verstand van ondergeschikt belang te laten zijn, ten opzichte van het gevoel: GO!

IMG 0052 Joris vd meulen

Op zaterdagochtend om 08.30 uur komt de afzegging van de Dakota; de voor hen minimaal benodigde wolkenbasis zal niet worden gehaald.
Om 09.00 uur briefing; het wordt voor alle vliegers duidelijk: vandaag zal er worden gevlogen, gevlogen en nog eens gevlogen; het gemis van de DDA (18 pax per keer) zal door onszelf worden opgevangen. Verder worden vele details doorgenomen; denk aan Time-check, Frequentiegebruik, aanwijzing Platformcoördinator et cetera.
Ook moet er worden medegedeeld dat twee kinderen er helaas niet bij kunnen zijn; één wegens spoedopname in het ziekenhuis, het andere kind is twee dagen eerder overleden.
Om 09.30 uur vertrekt de eerste kist met cameraman voor opnames vanuit de lucht, maar komt wegens te laaghangende bewolking niet verder dan een circuitje baan 05. Daarna wordt het baan 23. Spoedoverleg: we vliegen alleen circuitjes, tot het weer verbetert. Patrick en Marieke gaan met de eerste kleine dappere Hoogvliegers de lucht in.
Ondertussen in de Hangaar regelt één team de zaken op het platform en begeleidt de kinderen naar de kisten. Vele andere vrijwilligers van de NVAV helpen de kinderen met de inschrijfformulieren.
Ook lopen mensen rond om de pers op te vangen en om te reageren op eventuele verstoringen. Voor het publiek is er een presentatie van vliegtuigzelfbouw op PC plus beamer. In de kantine regelt een aantal dames met een stralende glimlach de zaken daar. Er is veel belangstelling van NVAV leden en ook van werknemers van transavia.com; vliegers, stewardessen en ook Onno van den Brink komt langs.

Zoals gezegd, er is veel gevlogen! Ad-hoc moesten zelfs nog extra kisten worden geregeld; de vliegers hadden nauwelijks tijd voor een broodje! Het resultaat was dat alle 64 kinderen hebben gevlogen en dat ze totaal geen last van de marginale weersomstandigheden hebben gehad. Niet één kind is luchtziek geworden.

2196corr

Een kleine impressie van de dag:

{flvremote width="640" height="480"}http://www.stichtinghoogvliegers.nl/static/images/groot/2008/hoogvliegersdvd.flv{/flvremote}

In "Hart van Nederland" van SBS6 werd 's avonds aandacht besteed aan de dag.

{flvremote width="640" height="450"}http://www.stichtinghoogvliegers.nl/static/images/groot/2008/hoogvliegers.flv{/flvremote}

Foto's van de Hoogvliegerdag vindt u in de foto-gallery