CAE Hoofddorp

26 januari 2013

De winter is ingevallen en dat betekent even geen Hoogvliegersdagen. Gelukkig heeft CAE zijn deuren weer geopend om de winter periode te overbruggen. Samen met de Luchtmacht hebben we weer een mooie simulatordag beleefd.

Voor de 3e keer waren wij te gast bij CAE en 8 Hoogvliegers hebben hun diploma behaald.

We werden begroet door Arthur namens de CAE en namens de Koninklijke Luchtmacht deed Hans Albert het woord. Indrukwekkend was de film van de C-130 Hercules in actie.

De ogen van de Hoogvliegers straalden nieuwsgierigheid af,  in trance luisterden zij naar de verhalen over wat die dag zou brengen.

Er waren diverse workshops, variërend van vliegtuigvouwen tot het vraagstuk waarom een vliegtuig in de lucht blijft. Wat is zo belangrijk om een vliegtuig in de lucht te houden. Dit soort antwoorden kwamen van deskundige mensen die in de luchtvaart werkzaam zijn.

De workshop “vraag maar raak sessie”  was erg leuk, interessante vragen werden er gesteld zoals: wat verdient een piloot en hoe wordt je stewardess. De antwoorden zijn gepeperd met humor maar de reacties van de Hoogvliegers daarop liegen er niet om.

Fijn om te zien dat dit soort momenten worden opgeslagen op de harde schijf van de Hoogvlieger, te gebruiken als het wat minder gaat.

Na het harde werken was het tijd voor de lunch. De mensen van CAE waren naast hun eigen werk ook nog eens beroepskoks. De lunch werd geserveerd in de vorm van patat en kroketten, jammie!

En dan……, vliegen in een Hercules C130 of in de KDC10 simulator van de luchtmacht. Normaal zijn ze super geheim, maar voor deze keer mochten de Hoogvliegers onder begeleiding van instructeurs van de luchtmacht plaatsnemen achter de knuppel.

7b 7c

Via een brede loopbrug kon elke Hoogvlieger de simulator veilig bereiken. Na een goede uitleg werden de Hoogvliegers echte piloten,  los van de grond en hoog door de wolken heen genoten zij van een onbezorgde vlucht.

Pure concentratie en nu niet even storen dat was de gezichtsuitdrukking van de Hoogvlieger. Dit is echt bijzonder en dat zagen de instructeurs ook.

Nu er gevlogen was hoort daar een echte vliegeniers outfit bij, best wel cool!

Aan het eind van de dag werd er een heuse wedstrijd gehouden. Welk zelf gevouwen vliegtuig kwam het verst. Daar was een mooie prijs aan verbonden.

Na deze enerverende dag werden de Hoogvliegersdiploma’s uitgereikt.

Dit was een spannende dag, maar ook één met een grote lach en dat valt niet te ontkennen.

12a

Bedankt CAE en bedankt Koninklijke Luchtmacht het was weer super geregeld! De Hoogvliegers gingen tevreden huiswaarts.

Graag tot volgend jaar!

Meer prachtige foto's kan je in het fotoalbum vinden.

Ook de fraaie aflevering van HVTV is al klaar, kijk maar snel hieronder!

Deze dag is mogelijk gemaakt door CAE Center Amsterdam en de Koninklijke Luchtmacht.
We bedanken ze heel hartelijk voor hun welwillende medewerking!

CAE-Logo             KLU-Logo

Esther en Frank bedanken we voor de perfecte organisatie en last but not least… alle vrijwilligers die met hun hulp en inzet deze dag tot een succes hebben gemaakt!

HEEL VEEL DANK!!!

(© Foto's: Stichting Hoogvliegers - Marianne van de Ree en nustyR)
(© HVTV: Stichting Hoogvliegers - Arnoud Raeven)