Yoran hoogvlieger vanaf Lelystad

22 april 2015

Begin maart van dit jaar is bij Yoran de diagnose Diabetes type 1 "gesteld" Een heftige periode die start met een week opname in het ziekenhuis en daarna thuis de boel weer "op de rit" krijgen. Weer gewoon naar school en stukje bij beetje het gewone leven weer oppakken. Via Facebook kom ik als moeder in contact met ouders van kinderen met diabetes en zo hoor ik ook over de stichting hoogvliegers. Ik besluit Yoran op te geven en ga er vanuit dat er een lange wachtlijst zal zijn. Ik vertel Yoran dat ik hem opgegeven heb en dat hij misschien wel eens een keer meemag om te gaan vliegen. Hij vind het leuk en eng tegelijk en zegt... gelukkig duurt dat vast heel lang en kan ik een beetje aan het idee wennen. Groot is dan ook mijn verbazing als ik een dag later al een e-mail krijg van de stichting hoogvliegers dat onze gegevens zijn doorgegeven aan Piloot Jan Stevens en dat hij binnenkort contact met ons opneemt om een afspraak te plannen. Dat telefoontje komt al een dag later en zo wordt afgesproken dat we op zaterdag 18 april om elf uur in Lelystad zullen zijn.

Op 18 april vertrekken we richting Lelystad en maken daar kennis met Jan Stevens. Yoran geeft gelijk aan dat hij het stiekem wel eng vind en dat hij niet weet of hij wel durft te vliegen. De Piloot neemt alle tijd om dingen uit te leggen en Yoran op zijn gemak te stellen. Voor we kunnen vertrekken wordt een hele checklist nagelopen om te kijken of alles in orde is met het vliegtuig. Hierbij mag Yoran helpen. Als alles gecontroleerd is dan wordt het tijd om in te stappen en ons klaar te maken voor de vlucht.

Langzaam taxiën we richting start en landingsbaan en voor we het weten komen we los van de grond en vliegen we vanaf Lelystad richting Dronten onze woonplaats. We vliegen over onze woonwijk en verder over Dronten en maken dan een grote bocht om richting Enkhuizen te vliegen. De spanning is er inmiddels helemaal af bij Yoran en hij geniet van het vliegen en alles wat de Piloot uitlegt en laat zien. Als we richting Enkhuizen vliegen mag Yoran zelf ook een stukje vliegen. Als de piloot zijn armen over elkaar doet en zegt zo ik hoef niks meer te doen jij kan dat prima zie je de trots op het gezicht van Yoran. Vanuit Enkhuizen zetten we weer koers richting Lelystad. Als we willen gaan landen is de landingsbaan net niet vrij en dus maken we een bonusronde voor we nogmaals de landing inzetten. na de landing taxiën we weer richting hangar en wordt het vliegtuigje weer binnen gezet. Dan mogen we nog even mee naar boven en krijgt Yoran een heus diploma!

Wat een geweldige ervaring hebben wij gehad op 18 april! Stichting Hoogvliegers en Jan Stevens nogmaals heel erg bedankt voor deze onvergetelijke ervaring!

Groet van Yoran, Shanoa(zusje) en Alie ( Moeder)