Brechtje vliegt vanaf Lelystad

20 mei 2015

Wij hebben onze dochter Brechtje ingeschreven voor een rondvlucht vanaf vliegbasis Eindhoven.

Omdat er iets tussen kwam hebben we ons uiteindelijk voor die dag afgemeld. Als alternatief werd ons aangeboden om een individuele vlucht te maken. Daarvoor kregen we de contactgegevens van een piloot om met hem een afspraak te maken. In overleg konden we onze wensen aangeven voor de te vliegen route. Het leek ons wel leuk om over onze eigen woonplaats Houten te vliegen.

Op 8 mei was het zo ver. Met piloot Toon was afgesproken op vliegveld Lelystad. We waren op tijd aanwezig om eerst op het balkonterras bij het vliegveld een heerlijk hapje te eten. Intussen hadden we mooi zicht op starten, landen en taxiën van vliegtuigen. Piloot Toon en co-piloot Wilh kwamen zich ruim voor het afgesproken tijdstip voorstellen zodat onze dochter al vast aan hen kon wennen. Het was al een feest dat Brechtje een mooi T-shirt, een pet en andere leuke dingen kreeg van de stichting Hoogvliegers. Omdat ikzelf en ook onze zoon mee mochten vliegen was er voor de co-piloot helaas geen plaats in het vliegtuig.

Toen werd het tijd om naar het vliegtuig te gaan. Brechtje vindt het vliegen mooi, maar het wordt pas helemaal stoer als ze een koptelefoon op mag met microfoon zodat ze anderen en zichzelf in de koptelefoon kan horen. Eenmaal in de lucht kregen we een prachtroute aangeboden. Eerste een stuk over het IJsselmeer. Brechtje zag allemaal leuke kleine bootjes. Ook was het mooi om het eilandje Pampus vanuit de lucht te zien. Langs Amsterdam werd de A2 gevolgd langs de zuidkant van Utrecht. Brechtje zag allemaal kleine huisjes en auto’s. Vervolgens vlogen we over Houten en konden we ons huis van boven bekijken; bijzonder. Daarna weer richting het noorden en kwamen we o.a. via de voormalige luchtmachtbasis Soesterberg weer terug bij Lelystad.

Aan alle mooie dingen komt weer een einde, dus na een prachtige rondvlucht stapten we na een uurtje weer uit het vliegtuig. In het restaurant werd nog een heus “Hoogvliegerdiploma” ondertekend door de piloot en werd nog een drankje genomen voor de terugweg.
De hele rondvlucht heeft indruk gemaakt. Nog meer indruk heeft de inzet van de stichting Hoogvliegers gemaakt, in het bijzonder de inzet van de piloten Toon en Wilh. Met de piloten is het hele proces van het eerste mailcontact tot aan het afscheid op het vliegveld erg prettig verlopen. Voor Brechtje (maar ook voor ons) betekent een dergelijke vlucht een ervaring waar ze nog lang over napraat. Ze heeft super genoten.

Stichting Hoogvliegers? TOP!