[VIDEO UPDATE] 14 Hoogvliegers erbij vanaf Leeuwarden

22 juni 2015

Zaterdag 13 juni was het dan zover: de tweede Hoogvliegerdag in samenwerking met de Koninklijke Luchtmacht op Vliegbasis Leeuwarden.

De dag begon met stralend mooi weer. De eerste Hoogvliegers meldden zich om 9:30 uur bij de inschrijftafel. In een heus Hoogvliegers t-shirt en met bijbehorende pet hoorden ze hoe de dag om 10:00 uur officieel werd geopend door plaatsvervangend commandant Stallmann.

Het vliegprogramma bleek vertraagd. Sommige vliegtuigen hadden door het slechtere weer in het Zuiden en Midden van het land nog niet naar Leeuwarden kunnen komen, maar dat was helemaal niet erg want er waren genoeg andere dingen te doen.

Je kon:

• alvast wat gaan oefenen op de vluchtsimulatoren van de HCC flightsim club
  • de modellen bewonderen die door modelclub LLC-Aeria waren gemaakt
  • je een bloedneus, blauw oog of snijwond laten schminken door de EHBO
  • springen op het springkussen
  • je in een echte vliegersoverall laten fotograferen bij de Hawker Hunter of F16
  • je verbazen over de ingewikkelde knopjes in een Cougar helikopter
  • met het water uit de Crashtender van de brandweer spuiten op een pop
  • een ritje rond de vliegbasis maken in één van de vele trucks, auto van de Koninklijke Marechaussee of Amerikaanse politiemotor
  • lachen met clown Joepie die met ballonnen ook nog eens de meest mooie dingen voor je kon maken.

Om 11:00 uur gingen de eerste kinderen op voor hun Hoogvliegervlucht om na afloop glunderend, samen met de piloot en het felbegeerde brevet te poseren voor de verzamelde fotografen.

Uit de toegenomen bewolking ging het langzaam steeds meer spetteren waarop werd besloten om het vliegprogramma even stil te leggen. Na ongeveer een uur wachten werd alles wat wielen en zwaailichten had en lawaai kon maken, opgesteld voor de runway-run. Voorafgegaan door de brandweer gingen we in kolonne rijden over de start- en taxibanen van het vliegveld. Halverwege één van de startbanen zijn we gestopt om met z’n allen te kijken naar de demonstratie van een echte Spitfire. Toen we verder wilden rijden bleek één van de bussen pech te hebben waardoor deze niet meer verder kon.

Het duurde even voordat de bus weer van de startbaan was en toen het vliegprogramma weer werd gestart bleek het weer inmiddels zoveel slechter te zijn geworden dat er niet meer gevlogen kon worden.

Dit was natuurlijk een teleurstelling voor de kinderen die nog niet hadden gevlogen, maar toen ze hoorden dat ze hun vlucht op een andere dag op vliegveld Drachten of Groningen Airport Eelde gaan inhalen, ging iedereen toch met een tevreden gevoel naar huis.

Dank aan iedereen die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt: de Koninklijke Luchtmacht, Koninklijke Marechaussee, Dutch Hawker Foundation, HCC afdeling Leeuwarden, modelvliegclub LLC-Aeria, Reclame Noord, Pascal’s Attractieverhuur en natuurlijk alle vrijwilligers, truckers en piloten.

Klik hier voor alle foto's.

Klik hier voor de video.