Jelmer vloog vanaf De Kooy

27 augustus 2015

Na twee keer uitstel vanwege storingen in de lucht of te harde wind, was daar voor Jelmer de dag dat hij Hoogvlieger werd.
Op 13.08 ging Jelmer een individuele rondvlucht maken vanaf vliegveld De Kooy in Den Helder.

Dat was al spannend, want we moesten zijn op het maritieme terrein, waar het gebouw van de vliegclub staat, van piloot Jimmy.
Eerst door de slagbomen. En toen melden. Kon Jelmer eindelijk eens zijn paspoort gebruiken. We kregen een bezoekersbadge, die we zichtbaar moesten dragen.
Even wachten op de piloot. Konden we mooi even de oude helikopter bekijken die daar staat.
Al snel reden we achter hem aan naar het clubgebouw.

Jimmy heeft ons eerst van alles verteld en duidelijk uitgelegd en ook de route laten zien. Jelmer zou eerst via Texel vliegen, over het vliegveld waar hij eerder dat jaar een tandemsprong had gemaakt.
Daarna over zijn woonplaats Opperdoes. Vervolgens het reuzenrad van de Hoorse kermis en over het AZ-stadion.

Voordat dat ging gebeuren, eerst de hangar in om het vliegtuig te checken. Het vliegtuig moest daarna naar buiten gerold. Op het terrein konden we de helikopters zien staan, waaronder 2 joekels met dubbele rotors. Die schijnen er niet altijd te zijn. Mooi om mee te maken.

Instappen en een koptefoon op. Wat een geluiden, maar dat had de piloot al uitgelegd.
Een grote grijns. Duimen in de lucht en daar gingen ze.

Jelmer vond vooral over het vliegveld van Texel vliegen mooi en over het AZ-stadion. Daar kon hij de stoelen zien en de letters. Een aantal weken daarvoor waren we er langs gereden met een auto. Maar nu toch wel indrukwekkend.

Na een mooie landing kwam hij na drie kwartier weer op aarde terug. Keurig over de lijn weer naar de hangar. We kregen drinken en konden even bijpraten. Wat een belevenis. Toen moest het boek nog worden ingevuld en mocht Jelmer ook zijn naam naast die van de piloot zetten.

Als verrassing mochten we ook een kijkje nemen in de verkeerstoren. Veel trappen op en stil zijn, want er wordt gewerkt. Handje schudden van de ‘baas’ van het vliegveld en een militair. Jelmers dag was helemaal goed.

Terug bij de auto kreeg Jelmer zijn papiertje En een doos met shirt, pet e.d., het kon niet op.
Toen terug de badges inleveren en door de slagbomen.
Nog even een pannenkoek eten op de dijk bij Huisduinen om te vertellen en tot rust te komen met het zicht op Texel en Noorderhaaks. Wat een prachtige zonnige dag!

Iedereen die dit mogelijk maakt: Bedankt! Wat een pracht dat er mensen zijn die zich zo inzetten, ook voor kinderen met ASS.

Groeten Dini, de moeder van Jelmer
En hier natuurlijk Jelmer even op de foto in de hangar