66 Hoogvliegers erbij vanaf Teuge

24 mei 2016

Vrijdag 20 mei kregen 66 kinderen met een beperking de kans om het gras van boven af te zien. De hangar van vliegclub Teuge was in alle vroegte omgetoverd voor de Grote Hoogvliegersdag Teuge.

Zodra je binnenkwam werd je voorbereid op je vlucht. Je trok je T-shirt aan, dat was je uniform, want je ging als Co-piloot in het vliegtuig en mocht ook zelf aan het stuur.

Met een boardingpas werd je ingedeeld voor een rondvlucht boven de Veluwe. En terwijl je moest wachten was er meer dan genoeg vermaak: een springkussen, vliegsimulator of tekenen op de krijtauto. Er was ook een ballonnenartiest, die in een handomdraai de mooiste dingen maakte. Sommige kinderen liepen rond met een levensechte ballonnen Jetpack.
Met echte stewardessen kon je op de foto.
Je kon je laten schminken, of een kijkje nemen in een echte brandweer auto. De brandweer van Twello was deze dag met hun hele team paraat op het vliegveld. De walkie talkie van de auto werd goed uitgeprobeerd, en natuurlijk was ook de sirene regelmatig te horen.
Wie trek kreeg kon poffertjes of patat gaan halen.
Er was ook een F16 simulator met echte F16 piloten van de Koninklijke Luchtmacht, en wel drie vrachtwagens waar je in mocht en een rondje mee mocht rijden.
Het hoogtepunt was toch als dan eindelijk je naam werd omgeroepen. Dan ging je met een piloot naar de startbaan. Instappen, taxiën, en de lucht in !

Eenmaal in de lucht: ZELF STUREN ! Vaders en moeders die mee waren vonden dit het allerspannendst, maar de hoogvliegers zelf snapten precies wat ze moesten doen.
En als je weer terug op de grond was, kreeg je een “brevet”.

Studenten van Het Saxion in Deventer hadden meegeholpen bij de organisatie en de uitvoering werd ook geholpen door leerlingen van Het Stedelijk Zutphen.

De gezichten van de kinderen, van alle leeftijden, te zien wanneer ze opgeroepen werden was prachtig.

Een sleepvliegtuig heeft ’s middags nog met een mooie reclamevlag rondgevlogen boven het vliegveld. En het ambulancevliegtuig van de Stichting Hoogvliegers, nam kinderen mee die in een rolstoel zaten.

Deze dag was onvergetelijk.

De organisatoren van de Grote Hoogvliegersdag Teuge bedanken alle vrijwilligers, piloten, en sponsoren en zien uit naar de hoogvliegersdag van volgend jaar

Klik hier voor alle foto's.