Jonathan vliegt boven Rotterdam!

30 mei 2016

Stunten boven eigen huis

Vliegtuigen zijn de grote passie van Jonathan, en dus liet hij het aanbod van de stichting Hoogvliegers om een rondje te mogen meevliegen niet aan zich voorbijgaan. Op 12 maart was het zover. Vooraf had hij zich al verdiept in het toestel waarmee gevlogen zou worden; een Robin. Bij aankomst zat piloot Benjamin al klaar om meer te vertellen over de Robin en over de vliegroute. Omdat het vrij druk was, moesten we even wachten voor we de lucht in konden, maar dat was geen enkel probleem voor Jonathan, die zijn ogen uitkeek. Grote en kleine vliegtuigen wisselden elkaar af. “Kijk een Cessna, en daar: een Boeing van Transavia!”, zo klonk het opgetogen van achter de stuurknuppel. Eenmaal in de lucht mocht Jonathan de besturing overnemen van Benjamin. Dat ging prima, al kregen we boven de Van Brienenoordbrug wel te horen dat we iets te hoog zaten, maar dat corrigeerde Jonathan snel. Het zicht was goed en daardoor konden we ons huis in Dordrecht goed zien liggen. Daarna was het tijd om te ‘stunten’: door te stijgen zonder gas bij te geven stuurde het toestel na enige tijd vanzelf weer naar beneden om vaart te maken, een trucje dat Benjamin gelukkig van te voren had uitgelegd. De landing was opnieuw indrukwekkend, zo laag boven de stad en dan al die lichtjes van Rotterdam The Hague Airport… Jonathan genoot met volle teugen. Na afloop kreeg Jonathan zijn Hoogvliegers-diploma uitgereikt, iets waar hij heel trots op is. “Dat ik zelf mocht sturen, vond ik het allerleukst’, vertelt Jonathan. “Maar ook het stunten, dat was echt cool”. Heel veel dank voor de stichting Hoogvliegers en piloot Benjamin in het bijzonder voor deze zeer geslaagde dag!