45 Hoogvliegertjes genieten van hún dag op Groningen Airport Eelde

21 juni 2016

Na een aantal dagen met veel regen en onweer was het nog even spannend, maar vrijdag kwam dan toch het bevrijdende bericht dat de Hoogvliegerdag op Groningen Airport Eelde door kon gaan!

Meer dan 40 kinderen werden, in drie groepen verdeeld, ontvangen in chauffeurscafé Trefpunt De Punt waar de hoogvliegers in hun Hoogvlieger-tenue werden gestoken. Vervolgens ging het in een konvooi van vrachtauto’s, buggy’s, Amerikaanse politievoertuigen en de spelersbus van FC Groningen onder politiebegeleiding en met veel lawaai naar vliegveld Groningen Airport Eelde. Hier werden de kinderen feestelijk onthaald door hun (ondertussen hier ook gearriveerde) familie en meer dan 50 vrijwilligers.

De dag werd om 10:00 uur officieel geopend door de burgemeester van de gemeente Tynaarlo, dhr. Thijsen en daarmee startte de boarding van de eerste Hoogvlieger.

Na een korte uitleg (in pilotentermen: briefing) over hoe vliegen nu eigenlijk in z’n werk gaat, de route die gevlogen wordt en het contact met de Luchtverkeersleiding, is het tijd om naar het vliegtuig te gaan. Na nog een aantal controles is het moment daar om aan boord te gaan. Passagiers achterin en de hoogvlieger als copiloot naast de piloot voorin. Na opnieuw allerlei controles komt van de toren de toestemming om te taxiën naar de startbaan, al snel gevolgd door de toestemming om te mogen vertrekken. En dan gebeurt waar de hoogvliegers al zo lang naar toe hebben geleefd. Het vliegen op zich is al een belevenis, het vliegveld dat steeds verder onder je wegzakt en maakt dat alles op de grond steeds kleiner wordt, het gevoel dat je zweeft met zo nu en dan het gevoel in je buik dat je maar al te goed van de kermis kent en het geluid van de motor, zo nu en dan in je koptelefoon afgewisseld met onverstaanbare gesprekken tussen piloten en verkeersleiding.

Maar het echte hoogtepunt is natuurlijk het moment waarop de piloot je heeft voorbereid: je mag zelf het vliegtuig besturen! Eerst gewoon rechtdoor vliegen en zorgen dat je niet te veel omhoog of naar beneden gaat, om daarna eens een bochtje naar links of rechts te proberen. Het is best moeilijk om te vliegen en daarnaast ook nog te genieten van wat er buiten allemaal te zien is. En voor je het weet is het bijna al weer voorbij en kondigt de piloot aan dat we weer gaan landen. Het vliegveld komt langzaam dichterbij en na een scherpe bocht en een steeds groter wordende landingsbaan, landt de piloot het vliegtuig weer en taxiet terug naar de plek vlak voor de verkeerstoren. Wat leuk zo’n vlucht!

En dan, om het helemaal af te maken, is er ook nog een heus hoogvliegersbrevet, ondertekend door zowel de piloot als de hoogvlieger en officieel uitgereikt met veel fotografen om je heen.

En wie denkt dat het daarmee afgelopen is, komt bedrogen uit. Op het vliegveld is nog zoveel te doen: Politie, Koninklijke Marechaussee en de ANWB zijn er met hun rijdend materieel, de Douane met echte speurhonden, er is een heuse racemotor, een springkussen en er staat ook nog een echte straaljager.
In de hangar is een grappige clown die de meest fantastische dingen maakt met ballonnen, kun je in alle rust even kleuren of met lego spelen of je vlucht nog eens beleven, maar dan op een vliegsimulator.

En of dat nog niet genoeg is, mag je ook nog een kijkje nemen in traumahelikopter van het UMCG en in de verkeerstoren waar de mevrouw zit die je telkens in je koptelefoon hoorde toen je in de lucht was.

Als je van al die inspanningen trek of dorst krijgt, is er volop ranja, koffie of thee, broodjes, fruit en er is ook een frietkraam.

In de loop van de middag begint het zo nu en dan een beetje te regenen, maar dat mag de pret niet drukken. Het vliegprogramma ondervindt hiervan niet veel hinder.

Rond 13:30 uur maakt alles en iedereen zich op voor de runway-run. Alles wat rijdt en lawaai maakt wordt opgetrommeld en volgestopt met iedereen die maar mee wil. Het is nog even wachten op een grote Boeing van Transavia die arriveert, maar wanneer die is geland, rijdt het hele spul met de crashtenders van de brandweer voorop over de start- en landingsbanen. Vanuit het ambulancevliegtuig van Stichting Hoogvliegers maakt een fotograaf door de geopende deur spectaculaire foto’s van deze runway-run.

Met 12 vliegtuigen en 15 piloten hebben uiteindelijk 45 kinderen een vlucht gemaakt en de dag van hun leven gehad. Hulde en dank aan iedereen die mee heeft geholpen om deze dag weer veilig te laten verlopen en tot een grandioos succes te maken:
Groningen Airport Eelde, Luchtverkeersleiding Nederland, Air Charters Europa (ACE), UMCG, NTC vastgoed, Geveke Bouw, Sijperda toiletverhuur, EHBO Sappemeer, Buggyvrienden, Miko Koffie Noord, Friet & Zo, Martha Assurantiën en Transport, ZSW Funverhuur Eelde, chauffeurscafé De Punt, Drenthe Tours, Lions Drentsche Aa Assen, Skyline Aviation, Koninklijke Marechaussee, ANWB, Politie, Verkeersongevallen Analyse, Douane/Belastingdienst, Ruiter fotografie, Dol op Bouwen, clown Joepie/Ruzenka, FlightSimulatorGroep Groningen en het UMCG traumacentrum. En natuurlijk niette vergeten alle truckers, piloten en vrijwilligers!