54 Hoogvliegers erbij met KLM vlucht

08 november 2016

In oktober is de KLM 97 jaar geworden en op 5 november hebben we met Stichting Hoogvliegers en KLM dit feestje gevierd! En de KLM heeft ons daarbij weer geweldig getrakteerd. Met 54 kinderen mochten samen met een begeleider in een Boeing 737 van KLM vliegen. Wat een prachtige dag hebben we gehad!

Om 14.00 uur moest iedereen verzamelen bij de incheckbalie in de vertrekhal op Schiphol, die speciaal voor de nieuwe Hoogvliegertjes en onze bijzondere vlucht was geopend. Sommige kinderen kwamen met eigen vervoer, maar er kwamen ook kinderen met de echte Hoogvliegers bus.

Bij de incheckbalie stonden de mensen van Stichting Hoogvliegers en de KLM de ‘gasten’ al op te wachten en kregen de kinderen een echt Hoogvliegers T-shirt. Van KLM kregen ze bij het inchecken ook nog een mooie KLM cap.

Nadat iedereen was ingecheckt en een instapkaart had gekregen gingen we door de beveiligingspoortjes en onder begeleiding van de Marechaussee naar de gate. Een aantal kinderen werd zelfs als echte VIPS met kleine wagentjes naar de gate gereden!
De bemanning stond ons daar al op te wachten. Voordat we konden instappen gingen we natuurlijk eerst met z’n allen op de foto. Maar eindelijk was het dan zover en gingen we aan boord van het enorme vliegtuig. Nadat iedereen was ingestapt werden we welkom geheten door de piloten en de stewardessen. In de cockpit was een extra piloot die ons precies vertelde wat er gebeurde en waar we waren.

Voordat we konden gaan vliegen moesten ze ons eerst een paar belangrijke dingen uitleggen, maar daarna konden we dan echt op weg. Eerst naar de startbaan. Dat was wel even rijden, maar ineens was het toch echt zo ver….de motoren maakten veel lawaai en we gingen heel hard rijden, en toen.….we vlogen!!
We gingen niet zo hoog als de andere vliegtuigen en daardoor kon je alles heel goed zien. Eerst Amsterdam, in de verte Den Haag en toen over Rotterdam. Geweldig, wat een boel boten! Daarna door naar de Deltawerken en de Waterkering in Zeeland. Jammer dat er af en toe wat wolken hingen, maar we konden toch alles goed bekijken. Na Zeeland gingen we richting de Efteling, waar we ook een rondje om heen vlogen. Zo konden zelfs zien dat Langnek zijn oorwarmers al op had!
Ondertussen kregen we van de stewards en stewardessen allemaal lekkere dingen en als cadeautje een prachtig klein KLM-vliegtuig. En we mochten ook hun uniform even aan en de pet op.

Op de terugweg vlogen we nog over Kentalis in Vught, waar een aantal kinderen die aan boord van het vliegtuig waren naar school gaan en daarna nog over Naarden Vesting. Na ruim een uur gevlogen te hebben gingen we weer landen. Tot slot mochten we nog even voorin in de cockpit bij de piloten kijken. Wat een knopjes zitten er in zo’n vliegtuig! Toen was het toch echt tijd voor het afscheid en was dit bijzondere verjaardagsfeestje helaas voorbij.

Stichting Hoogvliegers wil iedereen bedanken voor deze geweldige dag! Niet alleen de KLM – die deze ‘verjaardags’ vlucht sinds 2009 ieder jaar aan de stichting heeft aangeboden - maar ook de Schiphol Groep, Luchtverkeersleiding Nederland, PPC Holland, Axxicom en verder iedereen die zijn zich in zijn of haar vrije tijd heeft ingezet om dit tot zo’n bijzondere dag te maken.

De fotografen hebben weer heel veel prachtige foto’s gemaakt. Een paar heb je hiernaast al gezien, maar de rest kan je bewonderen in het fotoalbum dat je hier kunt vinden. Dus neem snel een kijkje om nog even na te genieten!