Jordy vloog vanaf Groningen

09 november 2016

Op zaterdag 5 november was het zover. Ik mocht mee met Stichting Hoogvliegers. Van mijn clubgenoten van Kids-United had ik al veel mooie dingen erover gehoord. Wel spannend deze dag maar ik ga het doen. We zijn met z’n vieren zaterdagmiddag naar Vliegveld Eelde gereden. We hebben ons gemeld bij de vliegclub. Er zijn nog meer kinderen en ouders en er zijn piloten van de Hoogvliegers.

Ik heb eerst een piloten pet en shirt gekregen. Na wat drinken gaan we kijken in de verkeerstoren (30 meter hoog). Ik mag achter de schermen zitten. Je hebt hier mooi uitzicht.

Als we weer terugkomen is Erwin, de piloot waar ik mee mag vliegen, er ook. Hij heeft zojuist met iemand anders een vlucht gemaakt. Hij vertelt wat we gaan doen en vraagt waar ik langs wil vliegen. Dit is belangrijk voor het vluchtplan.

We gaan naar buiten waar het vliegtuig staat. Het vliegtuig gaan we eerst helemaal bekijken en ik krijg over alles uitleg. Ik weet nu dus hoe een vliegtuig vliegt. En de benzine zit in de vleugels. Nadat alles is bekeken en goedgekeurd kunnen we instappen.

We zijn gestart. De motor maakt veel lawaai. Met een koptelefoon en microfoontje kunnen we met elkaar praten. We stijgen snel op en we zijn zo boven Winsum. Onderweg maak ik veel foto’s. Ik kan mijn school zien liggen en ook ons huis. Het is heel gezellig in de cockpit en Erwin houdt ervan grapjes te maken. Ineens mocht ik ook zelf vliegen.

We vliegen verder naar Oostwold. Dit is waar we landen. Hier zie ik dus nog een vliegveld. We landen op het gras en zetten het vliegtuig netjes in de hangar. Dit was voor vandaag de laatste vlucht.

Na de vlucht krijg ik van Erwin mijn vliegbrevet en ik ben vanaf nu een copiloot! Ik vind het heel leuk dat ik dit heb mogen doen en Erwin, bedankt voor de gezellige en zeer leuke middag.