Last Flight 4 Geert, vrachtwagens, vliegen en Ferrari

16 april 2017

Als Stichting Hoogvliegers vliegen we met veel kinderen, elk met hun eigen verhaal. Zo nu en dan springt er eentje uit. Het verhaal van Geert is er zo een. 15 jaar en vorig jaar november hoorde hij dat de hersentumor die zich bij hem openbaarde, niet verder behandeld kon worden.

Trudy Rossi vertelt zijn moeder over Stichting Hoogvliegers en na terugkomst van een vakantie naar familie in Italië laat Geert weten dat het hem toch wel erg leuk lijkt om dit mee te maken. Het is 2 april. In no time ligt de Hoogvliegermachine onder stoom om voor hem een supergave dag te organiseren.

Het is 14 april wanneer Frank Bakker, Jason Vedder en Peter Gjaltema om 11:00 uur hun trucks met oplegger parkeren op het parkeerterrein bij het Bogerman College in Koudum dat door conciërge Ulbe met lint is afgezet. Van zowel politie als Koninklijke Marechaussee melden zich 2 motoren die straks het konvooi zullen begeleiden. Ook de brandweer van Koudum parkeert een deel van hun materieel.

Steeds meer Koudumers, nieuwsgierig geworden door berichten op de Facebook- en internetpagina van hun dorp, verzamelen zich rond het parkeerterrein. Al snel arriveren ook Geert, vader Anton, moeder Anja en broertje Durk-Harmen, vergezeld door cameraploegen van Omrop Fryslân en omroep Súdwest-Fryslân en onze eigen fotograaf Coenraad Balt. Ook piloot Tjerk van Dijk arriveert. Tjerk heeft de avond ervoor kennis gemaakt met Geert en zijn familie en samen met hen de dag van vandaag besproken. Het aantal Koudumers dat Geert komt uitzwaaien wordt groter.

Rond 11:30 uur is het tijd om aanstalten te maken om te vertrekken. Geert, nicht Janne, broertje Durk-Harmen, moeder Anja en ook pake en beppe nestelen zich naast de chauffeurs. Volgauto’s met de rest van de familie sluiten aan, politie en marechaussee posteren zich aan de kop en staart van het konvooi en met het materiaal van de brandweer voorop zet het konvooi zich in beweging. Met veel toeters, zwaailichten en sirenes en enthousiast uitgezwaaid door het dorp. Kippenvel.

Geert geniet zichtbaar. Duimpje omhoog. Onderweg staan mensen langs de route. Sommige zwaaien met Friese vlaggen. In Lemmer wordt het konvooi deskundig en snel door het soms drukke verkeer in Lemmer geleid door agenten van politie Friesland. Zij boden spontaan hun hulp aan na het horen van het interview van Coen Swijnenberg met Frank Bakker over de vlucht van Geert in de Coen en Sander show een dag eerder.

Even na 12:00 uur draait het konvooi bij Lemmer de snelweg op. Hier hetzelfde beeld: mensen op parkeerplaatsen langs de weg en met spandoeken op viaducten. Hun driftig gezwaai wordt steevast beantwoord met lichtsein en claxon door de chauffeurs. Opnieuw kippenvel.

De auto’s van omroep Fryslân, omroep Súdwest-Fryslân en fotograaf Coenraad Balt lijken er een wedstrijdje van te maken en rijden telkens het konvooi voorbij om op strategische plekken langs de route hun plaatjes en beelden te schieten.

Zijn ogen, glimlach en driftig gebaren, wijzen en zwaaien laten zien dat Geert geniet van de rit en de aandacht.

Bij Lelystad-Noord sluit een auto met familie uit Zuid-Holland zich aan bij het konvooi. Niet lang daarna verlaat het konvooi de snelweg en draait de weg op naar vliegveld Lelystad. Hier heeft collega Hoogvlieger chauffeur Gideon Lunenborg samen met Marit Lunenborg zijn truck met hoogvliegerlogo langs de kant van de weg geparkeerd om het konvooi toe te kunnen zwaaien.

Op vliegveld Lelystad arriveert het konvooi bij het clubgebouw van de KLM Aeroclub, opgewacht door Cees Ootjers, één van de organisatoren van de Hoogvliegerdag op dit vliegveld. Geert en z’n familie stappen uit en vergapen zich op het platform voor de hangar aan een Ferrari 599 GTB en Audi RS4 die hier staan geparkeerd. Geert zal na de vlucht in de Ferrari naar huis worden gereden, maar zover is het nog lang niet.

Piloot Tjerk van Dijk is het konvooi vooruit gereden en komt met de PH-ISL aangetaxied. Het toestel wordt met de nodige voorzichtigheid vanwege de aanwezige mensen, auto’s en motoren geparkeerd op het platform voor de hangar.

Als de motor uit is gezet is er de mogelijkheid voor Geert en z’n familie om het vliegtuig eens van dichtbij te bekijken en zich te vergapen aan het toch niet al te ruime interieur en de vele metertjes, knoppen en hendeltjes.

Het is inmiddels 13:00 uur en de hoogste tijd om even op adem te komen en iets te eten en te drinken in de clubruimte van de KLM Aeroclub. Omrop Fryslân en omroep Súdwest-Fryslân maken van de gelegenheid gebruik om wat interviews af te nemen, sfeerbeelden te maken en alvast film- en geluidsapparatuur in het vliegtuig te installeren.

Voor de chauffeurs, politie en marechaussee zit het erop. Na afscheid van Geert en z’n familie genomen te hebben vertrekken ze in stijl: met veel lawaai.

Het is de bedoeling dat er eerst een korte vlucht met de cameraman van Omrop Fryslân op de achterbank wordt gemaakt. Broertje Durk-Harmen vind het allemaal nog wat spannend en in zijn plaats meldt nichtje Rosa zich voor de plek naast de cameraman.
Tjerk neemt Geert en de familie mee naar het vliegtuig en legt de basisbeginselen van het vliegen uit en laat zien hoe het vliegtuig bestuurd wordt. Rosa en de cameraman nestelen zich op de achterbank en Geert neemt z’n plek naast de piloot in. In het vliegtuig legt Tjerk uit wat de verschillende meters zijn, hoe de bediening werkt, handelt de checklist af en start vervolgens de motor. De rest van de familie staat inmiddels op veilige afstand. Na de laatste instructies over de radiocommunicatie en het gebruik van de headsets zet het toestel zich in beweging en taxiet naar de runway die in gebruik is. Na de laatste checks bij de kop van de baan taxiet het vliegtuig de startbaan op en wordt volgas gegeven. De motor brult en het vliegtuig beweegt zich steeds sneller. Al snel maakt het zich los van de startbaan en klimt het langzaam naar de circuithoogte op vliegveld Lelystad (700ft). Met een aantal linkerbochten wordt een vierkant patroon gevlogen en komt de landingsbaan al weer snel in zicht. Ondertussen heeft Geert al even het stuur vastgehad zodat de cameraman de beelden van een Geert die zelf vliegt heeft kunnen maken.

Na een vlucht van 10 minuten landt het vliegtuig weer op de baan waar het zojuist van is opgestegen en taxiet terug naar de het platform van de KLM Aeroclub.

Eenmaal terug nemen nicht Janne en neef Alex de plekken op de achterbank in en herhaalt het proces van het opstarten van het vliegtuig zich, maar nu voor een langere vlucht. Geert kent het ritueel inmiddels en vertelt Janne en Alex enthousiast wat er allemaal gebeurt. Eenmaal airborne gaat het richting Lelystad en vergapen de passagiers zich aan Lelystad dat in Madurodam formaat langzaam onder hen doorschuift, de Batavia werf wordt gespot en al snel vliegen ze over de dijk van Lelystad naar Enkhuizen. Verbazing over de verschillende kleuren en patronen van het water en de werkzaamheden rond de aanleg van kunstmatige eilanden.

Tjerk geeft de besturing over aan Geert en laat hem zien hoe je een bocht naar links en rechts maakt en ook hoe je maakt dat het vliegtuig omhoog of naar beneden gaat. Dat je dit laatste vooral met enige voorzichtigheid moet doen wordt al snel duidelijk uit de reacties van de achterbank op het moment dat Geert dit iets te enthousiast doet. Tjerk maakt foto’s van piloot Geert.

Eenmaal boven Enkhuizen wordt koers gezet naar Friesland en de Friese kust bij Stavoren wordt al snel herkend. En ook Koudum is dan ineens dichtbij. Op een lagere hoogte en met een lager snelheid worden een aantal rondjes boven Koudum gemaakt. Overal staan mensen op straat en wordt gezwaaid. Bij de achterburen wordt vanaf de trampoline driftig met een Friese vlag gezwaaid. Weer een kippenvel-moment.

Vanaf het dak van De Swel wordt gefilmd. Geert ontdekt z’n huis en ook Janne maak foto’s van het huis waar ze woont. De vlucht wordt vervolgt richting Lemmer, langs het Woudagemaal en over de Lemster baai in de richting van Emmeloord. De A6 is een dankbaar oriënteringspunt. De steeds meer in bloei komende bollenvelden in de polder maken er een bontgekleurde lappendeken van. Na Schokland, het Ketelmeer en in de verte de Ketelbrug, schuift al snel Flevoland langzaam onder het vliegtuig door. Na zich vanuit de lucht vergaapt te hebben aan de nieuwste attractie van Walibi Flevo en de schaats-/skeelerbanen van Flevo-on-ice komt ook vliegveld Lelystad weer inzicht en wordt het tijd om zich op te maken voor de landing. Tjerk meldt zich via de radio bij de verkeerstoren van vliegveld Lelystad en krijgt toestemming voor de landing. Niet lang daarna voegt het vliegtuig zich in het circuit en landt op runway 23.

De vlucht van iets meer dan een uur en de vele indrukken vragen veel van Geert, maar eenmaal terug op de grond komen de enthousiaste verhalen al snel los. Nog een laatste reactie voor de verzamelde pers en dan is het tijd om samen met de familie weer even op adem te komen in het clubgebouw van KLM Aeroclub. Dit geeft Tjerk de gelegenheid om samen met nicht Rosa en broertje Durk-Harmen, het vliegtuig terug te taxiën naar de hangar van het verhuurbedrijf.

Het is inmiddels bijna 17:00 uur en de hoogste tijd om weer richting Koudum te gaan. De imposante motor van de Ferrari wordt gestart en met het kenmerkende geluid van een 6 liter V12 motor rijden ze van het platform in de richting van de snelweg, in het kielzog gevolgd door een minstens even mooie en snelle Audi RS4. Eenmaal op de snelweg wordt gedaan waar deze auto’s voor zijn gemaakt: heel hard rijden. Op een deel van de snelweg waar het niet mag maar wel even kan, wordt de 200 km/uur aangetikt. Dat Geert geniet van deze rit, dat is overduidelijk. De bebouwde kom van Koudum komt wat hem betreft veel te snel in beeld. De Ferrari wordt op de oprit bij hun huis geparkeerd, waar buren en andere belangstellenden zich aan de auto’s vergapen. Na nog wat laatste foto’s van de auto’s met hun huis op de achtergrond keren de auto’s weer terug naar Lelystad en laten daarbij de motoren nog een laatste keer brullen. Opnieuw kippenvel.

En zo komt een einde aan een bijzondere dag voor een bijzonder iemand en een bijzondere familie.

Koudum, bedankt! Jullie hebben laten zien waar een dorp groot in kan zijn. We hopen dat jullie er ook in de komende periode zullen zijn voor Geert z’n familie.

En natuurlijk een woord van dank aan alle partijen die dit mogelijk hebben gemaakt. Zonder hen was het ons nooit gelukt om deze dag op zo een korte termijn te maken tot wat het is geworden: een superdag voor Geert en z’n familie en een herinnering waarmee ze op de moeilijke momenten die gaan komen, weer even terug kunnen gaan naar een moment waarvan ze samen hebben genoten.

Foto's: Coenraad Balt

Klik hier voor het artikel in het Friesch Dagblad.

Klik hier voor een reportage van Omrop Fryslan.