55 Hoogvliegers erbij vanaf Midden-Zeeland

09 juli 2017

Voor de derde keer heeft een aantal Zeeuwse Kiwanisclubs geassisteerd bij de jaarlijkse Hoogvliegerdag op het vliegveld Midden-Zeeland. Het was weer een doorslaand succes!

Vanuit heel Nederland waren de ouders en grootouders van 55 ernstig zieke en gehandicapte kinderen naar het Vliegveld Midden-Zeeland gekomen. Mede dankzij het stralende weer en de heerlijke temperatuur werd het voor hen weer een onvergetelijke dag!
De auto’s werden op een apart terrein geparkeerd en vandaar reden er pendelbussen naar het vliegveld. Daar aangekomen waren er rondom het vlieggebeuren heel veel attracties waar de kinderen ontzettend van genoten hebben.

Daar stond bijvoorbeeld de splinternieuwe Dakar truck van Adwin Hoondert. Via een ladder konden de kinderen in de cabine klimmen en ervaren hoe een racetruck er van binnen uitziet.
Daar was ook de megagrote brandweerwagen van het Vliegveld Woensdrecht. Het personeel demonstreerde verschillende keren de enorme spuitkracht van de waterkanonnen!

Een originele Amerikaanse politieauto en een dito motor hadden veel bekijks. Voertuigen van de politie, de marechaussee, de brandweer en het leger konden van dichtbij bekeken en beklommen worden en daar was natuurlijk het grote springkussen dat voornamelijk door de kinderen werd benut tijdens de wachttijd voor de vluchten.

In een hangar werden de kinderen en hun begeleiders getrakteerd op heuse cupcakes die een van Kiwanisdames had gemaakt met een heus vliegtuigje erop. Koffie, thee en verschillende frisdranken en natuurlijk was daar de man die zoete suikerspinnen maakte.

Meerijden
Voor of na de vlucht genoten de ouders, grootouders en natuurlijk de kinderen van het meerijden met échte vrachtwagens. Hoog boven het wegdek ontwaarden we glunderende gezichten. Daar bleef het niet bij, want hoe spannend was het om in een bloedsnelle Porsche mee te mogen rijden of in een Rolls Royce Corniche Convertible?

De lucht in
Het moment suprême was natuurlijk het vliegen. Vele eigenaren van vliegtuigen hebben de hele dag belangeloos gevlogen. Er waren allerlei soorten vliegtuigen van klein tot groot, oud en splinternieuw. Voor veel kinderen was het de eerste keer dat ze mee mochten vliegen. Ik sprak de ouders van een gehandicapt jongetje uit Venlo die de Hoogvliegerdag in Eindhoven hadden gemist, omdat het op die dag slecht weer was. Ze waren bovendien voor het eerst in Zeeland en raakten niet uitgepraat over wat ze allemaal gezien hadden: de eilanden, het vele water en de grote zeeschepen. Ze hadden bovendien mee mogen vliegen met een Cessna met twee Rolls Royce turbopropellermotoren.

“Serving the childeren of the world” is een bekend motto van de mondiale Kiwanisclubs. In mei dit jaar heeft de Kiwanisclub Goes-de Bevelanden haar fundraisingsproject ‘de Bloesem Oldtimerrit’ opgedragen aan de Hoogvliegerdag en vele Zeeuwse Kiwanisleden hebben deze dag actief geholpen om er weer een succes van te maken!

Klik hier voor alle foto's.