41 Hoogvliegers erbij vanaf Hoogeveen

19 april 2018

Zaterdag 14 april was het dan eindelijk zover en was Luchtsportcentrum Hoogeveen voor de 5e keer het decor voor een onvergetelijke Hoogvliegerdag. Een dag waar 41 Hoogvliegers met spanning naar hebben uitgekeken. Waar deze dag in september 2017 vanwege het weer niet door kon gaan, kwam vrijdagmorgen het verlossende GO voor Hoogeveen. De dag begon weliswaar met de nodige mist en laaghangende bewolking, maar deze trok in de loop van de morgen voldoende op om op alle 41 hoogvliegers van hun vlucht te laten genieten.

Alle Hoogvliegers en hun familie werden ’s morgens eerst ontvangen bij TVM en na de inschrijving en een korte uitleg ingedeeld in de gereedstaande glimmende (vracht)auto’s en bus van Stichting Hoogvliegers om met veel zwaailicht en lawaai in konvooi op weg te gaan naar het vliegveld van Hoogeveen.
De eerste groep arriveerde daar om 9:30 uur en werd verwelkomd door de vele vrijwilligers die deze dag mogelijk maken en de heer Loohuis, burgemeester van Hoogeveen. Deze opende de dag officieel waarna het eerste hoogvliegertje meteen al kon vliegen. De burgemeester wilde maar wat graag met Hoogvliegertjes op de foto!

In de hangar van AirBet keken de hoogvliegers en hun familie de ogen uit. Er waren Fligtsimulators waar je alvast een beetje kon oefenen, er waren knuffeldieren die erg groot en zacht waren een waarmee je op de foto mocht. Dat gold ook voor de imposante creaties van Dutch Garrison.
Er was een springkussen en natuurlijk volop te eten en te drinken: limonade, broodjes, poffertjes, popcorn, er was genoeg voor iedereen.
De Dutch Rescue Dogs waren aanwezig met echte speurhonden. Hele ervaren speurhond en jonkies die het nog moesten leren. Een ervaren speurhond liet zien hoe hij iemand die werd ’vermist’ en verstopt zat in een busje, wist op te sporen. De honden lieten zich ook maar wat graag aaien en knuffelen door de kinderen.
De clowns Keppie en Vlinder maakten iedereen aan het lachen en hadden deze keer zelfs hun selfie-stick meegenomen. Vanuit de hoogwerker van de brandweer van Hoogeveen kon je alles mooi vanuit de lucht zien en alvast een beetje wennen aan het idee om de lucht in te gaan.

Maar het hoogtepunt van de dag was natuurlijk de vlucht in een echt vliegtuig. Als bij de ’boarding-tafel’ je vluchtnummer verscheen, was het zover. De piloot legde nog wat uit over het vliegtuig en de route die je ging vliegen en daarna mocht je naar het vliegtuig. Jij voorin en papa, mama, zusje of broertje achterin. Koptelefoon op en voor je wist taxiede de piloot al naar het begin van de startbaan. Ineens veel lawaai toen de piloot vol gas gaf en het vliegtuig kwam steeds sneller in beweging, tot…. het los kwam van de grond en je vloog! De grond verdween steeds verder onder je en het leek wel of het vliegtuig steeds langzamer ging vliegen. De piloot legde uit dt dit niet zo was, maar zo leek omdat je steeds hoger vloog. Onderweg keek je ogen uit naar al de kleine huisjes, weggetjes, slootjes en diertjes. Eenmaal onderweg vroeg de piloot je om het stuur vast te pakken en voor je het wist was het zover: je bestuurde zelf het vliegtuig, als een echte piloot! Eerst nog wat onwennig, maar al snel was je er aan gewend, vond je rechtuit vliegen al niet meer zo spannend en had je je eerst bocht gemaakt. Het trekken en duwen aan het stuur gaf een beetje een raar gevoel in je maag en ging ook iedere keer gepaard met reacties van de passagiers achterin.

En daar was het vliegveld alweer. De tijd was letterlijk omgevlogen! De piloot nam het stuur over en landde het vliegtuig op vliegveld Hoogeveen. Terug in de hangar was er een echt Hoogvliegerbrevet met je naam erop en werden foto’s gemaakt van de ondertekening van het brevet. Trots als een pauw liet je het aan je ouders en de rest van de familie zien. En je kunt niet wachten om je brevet te laten zien aan je vrienden en vriendinnetjes!

De dag op Hoogeveen werd deze keer samen met de Merel Munt Foundation georganiseerd. Aan het einde van de morgen werden Merel en haar moeder door haar zussen met een heuse vrachtauto opgehaald en naar Vliegveld Hoogeveen gebracht. Eenmaal daar heeft Merel samen met haar moeder een vlucht gemaakt in het ambulancevliegtuig van Stichting Hoogvliegers. En dat ze dit geweldig vond was wel duidelijk!

Deze onvergetelijke dag werd mogelijk gemaakt door: TVM, Van ’t Hooge, Airbet, Luchtsportcentrum Hoogeveen, de Merel Munt Foundation, de gemeente Hoogeveen, Motorvliegvereniging Hoogeveen, FlightSimulator Groep Groningen, Sijperda Verhuur, Lions Assen - Drentsche AA, EHBO Pesse, Dutch Garrison, RVS Creations en natuurlijke alle piloten en de vele vrijwilligers!

Klik hier voor alle foto's.

Klik hier voor de video.