47 Hoogvliegers erbij op Groningen Airport Eelde

29 mei 2018

Zaterdag 26 mei is het dan zover. Onder werkelijk perfecte weersomstandigheden melden de eerste hoogvliegers zich om 8:30 uur in Café wegrestaurant In de punt. Na de inschrijving worden ze in vrachtauto’s, buggy’s, historische brandweerauto’s, een cabrio- bus en onder politiebegeleiding naar Groningen Airport Eelde gereden. En, hier aangekomen, verwelkomd door hun (ondertussen hier ook gearriveerde) familie en een grote groep vrijwilligers en piloten.

Na de officiële opening van de dag door niemand minder dan de commissaris van de Koning in de provincie Drenthe, mevrouw Jetta Klijnsma, gaan de eerste vluchten meteen van start.

Na een korte uitleg van de piloot over het vliegtuig en vliegen, gaat de Hoogvlieger met de door hem/haar zelf met zorg geselecteerde passagiers naar het vliegtuig. Nadat iedereen aan boord is geinstrueerd over het verdere verloop van de vlucht wordt al snel naar het begin van de startbaan getaxied en voor je het weet vlieg je al en wordt de wereld onder je steeds kleiner. Eenmaal op hoogte gebeurt dan toch waar je al weken naar uitkeek: je bestuurt zelf het vliegtuig. De piloot naast je zit gewoon met z’n armen over elkaar!
Veel te snel komt Groningen Airport Eelde weer in zicht en maakt de piloot een mooie landing. Met een glimlach die voorlopig nog wel op je gezicht zal blijven loop je samen met de piloot terug naar de hangar waar je een heus Hoogvliegerbrevet mag ondertekenen, met een officiële foto van de uitreiking ervan door de piloot. Wat een beleving!

Maar als je denkt dat het daarmee afgelopen was, heb je het mis. Politie, Koninklijke Marechaussee en de ANWB zijn er met hun rijdend materieel, er is een springkussen en er staat ook nog een echte straaljager. Op de computers van de FlightSimulatorGroep Groningen kun je je vlucht nog eens overdoen of gewoon naar Amsterdam vliegen.

En of dat nog niet genoeg is, mag je ook nog een kijkje nemen in traumahelikopter van het UMCG en in de verkeerstoren waar de meneer zit die je telkens in je koptelefoon hoorde toen je in de lucht was.
Als je van al die inspanningen trek of dorst krijgt, is er volop ranja, koffie of thee, broodjes en er is ook een frietkraam.

Rond 12:30 uur maakt alles en iedereen zich op voor de runway-run. Alles wat rijdt en lawaai maakt wordt opgetrommeld en volgestopt met iedereen die maar mee wil. En dan rijdt het hele spul met de crashtenders van de brandweer voorop over de start- en landingsbanen. Vanuit de lucht maakt een fotograaf van Stichting Hoogvliegers spectaculaire foto’s van deze runway-run.

Met 16 vliegtuigen en 19 piloten hebben uiteindelijk 47 kinderen een vlucht gemaakt en de dag van hun leven gehad. Hulde en dank aan iedereen die mee heeft geholpen om deze dag weer veilig te laten verlopen en tot een grandioos succes te maken.

Klik hier voor alle foto's.