65 Hoogvliegers erbij vanaf Lelystad

12 juni 2018

Zaterdag 9 juni 2018 was het eindelijk zover: de Grote Hoogvliegersdag Lelystad kon beginnen!

Na te zijn ingeschreven bij Taveerne HaJe bij Bataviastad mocht je instappen in een echte truck. In een grote stoet onder begeleiding van de brandweer reden we richting het vliegveld.

Wat een speciale ontvangst! Allemaal Star Wars helden stonden je op te wachten bij de ingang en ze heetten je van harte welkom.
Snel verder kijken wat de organisatoren Cees Ootjers, Rob Hoogboom en Aloys Bodewes allemaal nog meer in petto hadden. Een gaaf springkussen, schmink, omkleden tot stewardess of piloot en nog veel meer. Kijk die clowns Keppie en Vlinder! Die waren echt gek!

Ach moet je daar eens zien; heel lieve douane honden en allemaal spullen die ooit in beslag genomen waren. Best interessant hoor.
Maar je kwam natuurlijk om te vliegen. Er stond een echt oud verkeersvliegtuig, een Fokker 27 van de NLM, die je kon bezoeken.
In de vliegsimulator van de Koninklijke Luchtmacht mocht je alvast oefenen voor straks. Onder deskundige begeleiding ging je vliegen in een straaljager.

En kijk eens wat daar staat: een echte F16! Wow, die ziet er stoer uit. En wat was dat vet: je mocht in de cockpit zitten! Heel cool!
Oei wat is dat voor herrie? Grassprietjes vliegen in het rond: de gloednieuwe traumahelikopter komt landen. Snel foto’s maken. Maar, daar komt nóg een helikopter aan. De politiehelikopter met echte politiemannen.

Even afkoelen van alle indrukken bij de waterspelletjes van de brandweer Purmerend. Cool!

Nu werd het tijd om wat te eten en drinken. Na een frietje met mayo bij de patatkraam en limonade in de hangaar van Leaseweb Global BV, kwam het hoogtepunt van de dag... Echt Vliegen!
Kennismaken met de piloot en op naar het vliegtuig. Je mocht alles vragen aan de piloot en het vliegtuig inspecteren voor de vlucht.
Daar gaan we dan, de lucht in. Wat is dit vet zeg! Allemaal kleine huisjes daar beneden en wat kan je ver kijken. Tijd om het zelf eens te proberen. Pak het stuur maar vast!

Echt zelf een vliegtuig besturen. Er zijn niet veel kinderen die dat ooit gedaan hebben. Zo cool dit!

Na een veilige landing op Lelystad Airport mocht je op de foto met de piloot én... Je kreeg een echt vliegbrevet. Vanaf vandaag ben je Hoogvlieger geworden! In totaal vlogen er 65 Hoogvliegers!

Deze dag is mede mogelijk gemaakt door gulle giften van donateurs. Onze grote dank gaat uit naar Leaseweb Global BV voor hun sponsoring.

Verder danken we de volgende bedrijven en organisaties voor hun medewerking of sponsoring, zowel financieel als in natura:

Lelystad Airport
Univé Dronten
Aviodrome
Koninklijke Luchtmacht
ANWB Medical Air Assistance
Luchtvaartpolitie
Douane
Landstede
Dutch Garrison Star Wars
Brandweer Purmerend
KLM Aeroclub
Korps Landelijke Politiediensten
Alle vrijwilligers van de Stichting Hoogvliegers
En vele anderen...

Klik hier voor alle foto's.