56 Hoogvliegers erbij tijdens de Hoogvliegersdag op Schiphol

16 november 2018

Zaterdag 3 november was het zover, de grote Hoogvliegersdag op het grootste vliegveld van Nederland: Schiphol!

De dag begon om 09:00 met de aankomst van de kinderen op Schiphol Oost, en vanuit Mijdrecht vertrok op dat moment onder politiebegeleiding een konvooi met meer dan 22 vrachtwagens richting Schiphol met ook een groep kinderen in de cabines.

Nadat dit konvooi met veel toeters en bellen was gearriveerd kon het allemaal beginnen. En wat was er veel te doen!!

Er waren echte Star Wars figuren en levensgrote knuffels voor een selfie, high five of knuffel. Ook waren er oude legervoertuigen en wagens van Schiphol waarmee je een rondje kon rijden over het platform. Een ritje in een van de Trucks voor Hoogvliegers of even zelf “vliegen” in een hele gave flightsimulator.

Het echte hoogtepunt van de ochtend was een bezoek aan de Brandweer oefenplaats waar de brandweer van Schiphol liet zien hoe ze een groot passagiersvliegtuig blussen. Daarna mocht je ook zelf nog even met een brandslang spuiten of even kijken in een van de supergrote brandweerwagens van Schphol.

Daarna snel terug naar Schiphol Oost voor een heerlijk patatje en snackje, want het was bijna tijd!

Het Peter Pan vliegtuig van Transavia stond namelijk al klaar op het platform voor de hangar voor de rondvlucht boven Nederland!

Nadat iedereen aan boord was werden de motoren gestart en het vliegtuig naar de startbaan was getaxied gingen we al snel de lucht in voor een vlucht vol met hoogtepunten!

Het eerste was al heel speciaal, want we vlogen direct na het opstijgen een rondje om de verkeerstoren van Schiphol! Zo konden we even zwaaien en kijken naar al die grote vliegtuigen op de grond.

Vervolgens vlogen we richting Rotterdam en ook dat was prachtig te zien. Vanuit de cockpit werd heel veel verteld en heel veel vragen gesteld. En wie het antwoord wist mocht dit bij de piloten komen vertellen. Via de Maasvlakte vlogen we via de kust richting het Noorden. Al snel zagen we Den Haag en de beroemde pier van Scheveningen. En even later was daar ineens het circuit van Zandvoort... Wat gaat dat snel als je vliegt!

Toen de piloten Alkmaar zagen vlogen we daar overheen en gingen we richting Volendam. Toen we daar waren was het alweer tijd om richting Schiphol te vliegen en te gaan landen. Maar voordat we dat deden vlogen we eerst nog even laag over een van de landingsbanen van Schiphol en vlogen we nog een rondje over Amsterdam voordat we echt gingen landen. Nadat we geland waren kregen we van de brandweer nog een ereboog van water! Heel speciaal was dat.

Nadat iedereen was uitgestapt en we een hele gave groepsfoto voor het vliegtuig hadden gemaakt mocht iedereen een plekje zoeken in een van de vrachtwagens, politieauto’s, of een van de andere wagens die klaarstonden. Want voordat we naar huis gingen mochten we nog met alle wagens over de start- en landingsbanen van Schiphol rijden. Er vloog zelfs een helikopter van de politie mee. De vliegtuigen die wilden vertrekken moesten even op ons wachten.

Na deze runwayrun kwam een hele gave dag ten einde. Wat hebben we genoten van deze prachtige dag. In totaal vlogen er 56 Hoogvliegers.

Deze onvergetelijke dag is mogelijk gemaakt door:

JetSupport, Luchtverkeersleiding Nederland, KLM Catering Sevices, Jetaviation, GSA, Royal Schiphol Group, Douane/Belastingdienst, GateGourmet, Suez, I-Sec, Koninklijke Luchtmacht, Hoogvliet, De Kustwacht, KLM Sleepdienst, Hoogvliet Supermarkten, Transavia, KLPD.

Klik hier voor alle foto's.

Klik hier voor de videoreportage van onze vrijwilligers.