Fenn vloog mee vanaf Hilversum en is nu Hoogvlieger

29 januari 2019

Eindelijk was het zover, donderdag 24 januari werden wij verzocht om samen met Fenn ons te melden op vliegveld Hilversum bij piloot Jean. Vroeg vertrokken en al rijdend door het mooie besneeuwde Nederland, bouwde de spanning op in de auto. Aankomend Hoogvlieger Fenn raakte niet uitgepraat over wat hij allemaal al niet wist van vliegen. Bij het naderen van het vliegveld werd het wel even stil in de auto. Hij keek zijn ogen uit, het was allemaal nieuw
en overweldigend voor hem.

Een zeer vriendelijk ontvangst en een warme chocolademelk zorgen
voor een warm welkom en zorgde voor vertrouwen bij Fenn. Dat
had hij ook nodig toen er een trauma helikopter vlak voor ons raam
landde om te tanken. Hij vond het zeer spannend maar genoot tegelijkertijd. Jean kwam binnen en stelde zich voor aan ons. Fenn wist dat het avontuur nu pas echt ging beginnen en vond het zeer spannend. Na de geruststellende uitleg van Jean aan Fenn wat er allemaal ging gebeuren, kwam zijn zelfvertrouwen en durf weer terug. We waren klaar voor het avontuur.

Lopend door de sneeuw richting de verkeerstoren keek hij zijn ogen uit, je zag hem genieten. Alles in hem opnemend zoals hij dat kan. In de verkeerstoren had hij meer dan honderd vragen en wilde alles weten, maar wel heel snel want hij wilde naar het vliegtuig. Zo gezegd, zo gedaan en hup snel naar het vliegtuig. Er was een plaatsje voor hem voorin het vliegtuig maar, dat was iets te eng. Hij vond het fijner om met zijn moeder achterin te gaan zitten. Daar zat hij als een heerser off the sky in zijn stoel. Toen moesten de koptelefoons worden opgezet, dat was wel even een dingentje. Iets op zijn hoofd is namelijk not done. Door een engelengeduld van Jean en doorzettingsvermogen van zijn moeder wilde hij het toch proberen “Maar ik wil geen microfoon” zei hij nog (Later tijdens de vlucht praatte hij ons de oren van het hoofd door zijn microfoon). Na de pre-flight checks praatte Jean ons door de
startprocedures en betrok Fenn bij zijn plan. Fenn vertelde Jean feilloos hoe hij het moest gaan doen. Dit leverde natuurlijk de nodige lachsalvo’s op. Het kon niet meer stuk. Fenn ontdooide terwijl het -4 was buiten en we taxiënd over het bevroren witte vliegveld gingen.

Jean en Fenn hadden reuze lol en we waren klaar voor ons vertrek omhoog. Tijdens het opstijgen was het wel even spannend voor Fenn, al dat gehobbel en het gebrul van de motor. Eenmaal in de lucht was het een openbaring voor hem en wist niet waar hij allemaal moest kijken. Hij genoot en probeerde alles in zich op te nemen. Vooral de bochtjes (op de zijkant zoals hij dat noemde) vond hij prachtig. Na elk bochtje hoorde je van achteruit het toestel ”nog een keer, nog een keer”, hij vond het prachtig. Het witte Hilversum trok onder ons door, het uitzicht was geweldig. De bevroren loosdrechtse plassen, de bossen en de hei zagen er sprookjesachtig uit. Jean en Fenn vonden het een goed idee om een touch en go te doen om zo nog meer bochtje te maken en om te kijken of het vliegveld er nog lag. De woorden waren nog niet gezegd en daar hingen we weer op ons kantje, hij schaterde het uit. Het was geweldig om het ventje zo te zien genieten. Na een half uur vliegen was het tijd om weer te gaan landen. Jean zette koers naar het vliegveld voor de landing. Fenn was het daar niet mee eens, hij kon dit makkelijk voor de rest van zijn leven blijven doen. Na een korte uitleg van Jean dat dit echt niet kon, werd de daling ingezet en stonden we snel en vakkundig weer met onze voeten in de sneeuw.

Tijdens de wandeling terug naar het Clubhuis van de vliegvereniging Hilversum raakte hij niet uitgepraat over zijn avontuur. Het was een geweldige ervaring voor hem. Na een nieuwe warme chocolademelk en de nodige debriefing was het tijd om afscheid te nemen.

Wij willen graag Jean bedanken voor zijn engelengeduld en zijn zeer grote bekwaamheid. Het was een geweldige middag en voelen ons zeer bevoorrecht. Beste Stichting Hoogvliegers ga zo door, jullie inzet is van niet te schatten grote waarden en ik weet zeker dat jullie heel veel speciale kinderen blij maken.

Namens Fenn bedankt voor deze geweldige middag.