Fiene is Hoogvlieger vanaf Teuge

28 april 2019

Al meerdere dagen keek Fiene uit naar zaterdag 20 april. Op die dag ging het gebeuren: Voor het eerst in haar leven vliegen. Piloot Ingo had ons al eerder in de week een bericht gestuurd dat alles er goed uitzag en hoe laat we op vliegveld Teuge aanwezig moesten zijn. Op de zaterdagochtend zelf, kwam zijn bevestigende whatsapp berichtje dat het definitief doorging, we konden dus we op weg.

Mooi op tijd kwamen we op het vliegveld aan en al snel zagen we de geel-witte Cessna Skyhawk staan. Ingo was de inspectie aan het doen, terwijl wij nog even mooi konden kijken naar de vele parachutisten die opstegen vanaf het vliegveld en in de nabijheid ervan cirkelend naar beneden kwamen.

Toen Ingo klaar was met zijn inspectie kwam hij naar ons toe om kennis te maken. Fiene werd meteen al verwend met een mooi T-shirt, een pet en een CD. Daar we zouden vliegen met een 4-persoons toestel, mochten ook de broer en vader van Fiene mee de lucht in. Spannend!

In het vliegtuig mocht Fiene direct Ingo al helpen met de flightchecks. Toen alles OK was, taxieden we richting de startbaan en kon het grote avontuur beginnen. Vol enthousiasme werd er snelheid gemaakt en terwijl mama en haar zus vanaf het terras toekeken, ging het vliegtuig de lucht in. We vlogen!

Ingo had een route uitgestippeld die ons langs de IJssel naar Zwolle bracht. Al snel vond hij het tijd dat Fiene zelf maar moest vliegen. Stevig pakte ze de stuurknuppel vast en op aanwijzingen van Ingo mocht ze stijgen, dalen, bochtjes maken en vliegend op de meters, het toestel weer zo horizontaal mogelijk krijgen. Wat enorm leuk! Eerst nog wat gespannen, maar steeds meer op haar gemak stuurde Fiene het vliegtuigje door de lucht.

Na een rondje boven het PEC stadion, gingen we richting onze woonplaats Dalfsen. Al snel zag Fiene ons huis, toch wel speciaal om dat eens vanuit de lucht te zien. Na een paar rondjes boven Dalfsen werd er via Raalte, Holten en Lochem, koers gezet naar het meest zuidelijke punt van onze vlucht: Warnsveld. Vandaar ging het weer richting Apeldoorn, waar we dicht over Paleis het Loo vlogen. En zo was na een uurtje vliegen Teuge weer in zicht en werd de landing ingezet. Een beetje gespannen of alles goed zou gaan daalden we richting de landingsbaan, waar Ingo het toestel heel rustig aan de grond zette.

Dolenthousiast werd er aan mama verteld hoe leuk het allemaal was geweest. Ook Ingo kwam nog even napraten en gaf Fiene haar Hoogvliegers Diploma. Vol verhalen en ervaringen, werd er na een hele leuke ochtend, dit keer per auto de weg naar huis weer ingezet.

Fiene heeft enorm genoten van het vliegen (haar broer en vader ook). Ze vond het heel leuk en speciaal om van zo’n hoogte de schaapjes in de wei te zien lopen, de auto’s over de snelweg te zien kruipen en allerlei dorpen en sportvelden te zien én zélf te mogen vliegen. Stichting Hoogvliegers en piloot Ingo, heel veel dank voor deze bijzondere ervaring!

Groetjes van Fiene (8) en haar familie